Labels

Wednesday, October 15, 2008

Mencari sekolah rendah

Masih lagi tentang mencari sekolah rendah.

Saya telah berkesempatan melawat tiga buah sekolah untuk melihat sendiri bagaimana kelas khas dikendalikan. Lawatan ini saya lakukan sekitar tahun 2005 dan 2006.

Sekolah 1:


Jumlah semua muridnya lebih kurang 1,000 orang. Jumlah murid di kelas khas ada 100 orang dengan guru yang mengajar di kelas khas seramai 24 orang. Murid kelas khas dibahagikan kepada 14 kumpulan, mengikut kebolehan murid. Kelas-kelas amat sempit kerana terpaksa menampung ramai murid. Ada murid yang datang dari jauh, kerana kelas khas di situ sangat popular di kalangan ibubapa, mungkin kerana prestasi yang baik.

Cara belajar mereka pula terbahagi kepada 4 stesen. Setiap kumpulan murid akan bergerak dari satu stesen ke stesen yang berikutnya berdasarkan jadual yang telah ditetapkan. Kemudahan bilik air pula disediakan berasingan dari murid kelas biasa. Bagi anak yang tidak tahu ke tandas sendiri, penjaga haruslah menunggu di situ.

Saya sempat bertemu dengan guru besar sekolah ini. Dia seorang yang sangat terbuka dan prihatin terhadap anak-anak istimewa ini. Dia juga seorang guru besar yang "turun padang" membantu dan mendengar masalah guru-guru di kelas khas kerana katanya guru-guru di kelas khas ini perlukan motivasi berterusan. Tugas mereka bukan senang, perlu banyak kesabaran.

Sekolah 2:


Di sekolah ini pula, hanya ada 47 orang murid di kelas khas dengan 7 orang guru. Kelas dibahagi kepada 4 bahagian juga: Sains dan Matematik, Bahasa, Seni dan Urus Diri. Pembahagi kelas di sini menggunakan papan plywood yang menutup hingga ke siling. Bermakna, satu kelas biasa dibahagikan kepada 4 bahagian.

Guru-guru di sini nampak stres, termasuklah guru koordinatornya. Hanya seorang guru yang rajin melayan soalan-soalan saya walaupun dia sibuk. Di masa yang sama, seorang guru juga kedengaran menjerit-jerit marahkan seorang anak Down Syndrome, kerana anak itu tidak memberi perhatian di dalam kelasnya.

Bab bilik air pula, tiada siapa yang membantu kecuali penjaga anak itu sendiri menunggu di situ.

Saya tidak pergi melihat semua kelas, hanya ke salah satu kelas, iaitu kelas kemahiran hidup. Anak-anak di sini diajar untuk menggosok baju dan menggunakan perkakas elektrik. Anak-anak ini tidak dilayan sebaiknya, keadaan ini memang berlaku di mana-mana tempat pun. Cuma kali ini, saya menyaksikan sendiri di hadapan mata saya. Mungkin guru-guru ini sudah terlalu muak mengajar anak-anak ini yang tidak faham-faham sejak sekian lamanya. Anak-anak ini juga dibentak-bentak dan dimalukan di hadapan kawan-kawannya yang lain. Saya tak dapat bayangkan jika salah seorang dari anak-anak itu adalah anak saya sendiri. Walau berat hati saya melihatkan keadaan itu, saya bersimpati dengan anak-anak murid itu, tetapi saya terpaksa pergi.

Sekolah 3:


Sekolah ketiga ini mempunyai 35 murid di kelas khas, tetapi 9 orang guru bertugas. Juga dibahagikan kepada 4 bahagian, tetapi pembahagian hanya dibuat menggunakan meja setinggi paras pinggang. Mengikut guru koordinator, mereka masih belum berjaya meningkatkan tahap kemudahan asas untuk menampung bilangan anak murid yang lebih ramai. Pihak sekolah selalunya mengutamakan bajet untuk hal-hal yang lebih penting.

Guru-guru di sini nampaknya lebih tenang dan ringan tulang. Guru koordinatornya memang seorang yang arif dan berpengalaman mengajar dalam bidang pendidikan kahs, sangat memahami dan melayan anak-anak muridnya seperti anak sendiri.

Kemudahan bilik air pula, guru koordinator menggaji seorang pembantu yang ditugaskan untuk menjaga kebersihan tandas dan membersihkan anak-anak yang "terlepas buang". Sedikit bayaran dikutip dari ibubapa untuk meringankan beban guru-guru. Saya berasa selesa dengan cara guru-guru di sini mengendalikan kelas khas di sini.

Secara keseluruhannya, rata-rata di semua sekolah ini, tidak semua murid akan hadir setiap hari. Ada ibubapa mengambil peluang menghantar anak-anak untuk sesi terapi, memenuhi temujanji dengan doktor ataupun melakukan pembelajaran sendiri di rumah. Walaupun tidak ramai yang hadir setiap hari, faktor utama yang menentukan keselesaan sesebuah kelas khas adalah bergantung kepada penglibatan :
1. guru besar,
2. guru koordinator dan guru-guru bertugas di kelas khas,
3. ibubapa.

Bagaimana di luar negara?


Disamping itu, saya juga mendapat pendedahan mengenai bagaimana sebuah sekolah di Australia yang menyediakan perkhidmatan untuk anak-anak istimewa di sana. Setiap anak akan diawasi oleh seorang jururawat terlatih, jururawat yang faham tentang masalah anak istimewa itu. Jika anak itu menghadapi masalah kesihatan, dia akan terus dirujuk ke pakar di hospital berdekatan.

Program inklusif ("inclusive program") memastikan anak-anak istimewa yang sudah mencapai tahap pemikiran yang memuaskan, akan dipindah ke kelas biasa untuk belajar bersama anak-anak lain. Walau dari segi fizikal, anak itu mempunyai kekurangan, dia akan diberi kemudahan belajar bersesuaian dengan keadaan fizikalnya. Salah satu kemudahan yang ditunjukkan adalah alat menulis sambil berbaring. Jadi anak yang tidak boleh duduk, disediakan alat ini untuknya menulis. Sesi belajar orang lain tidak terganggu disamping dapat memupuk sikap tolong menolong di antara rakan sekelas.

Dari seorang rakan di USA, beliau pula menceritakan bagaimana anak istimewa ke sekolah tanpa perlu dihantar pun. Semuanya dalam pengawasan pihak sekolah. Setiap tahun, "individual education program" (EIP) dibincangkan bersama ibubapa untuk setiap anak istimewa. Guru pula akan memastikan setiap tugas harian ditulis ke dalam sebuah buku yang dipanggil "message book" sebagai alat komunikasi antara sekolah dan ibubapa.

Kesimpulan

Melalui pendedahan ini, dapatlah saya simpulkan bahawa sistem pendidikan yang ada di negara kita ini masih jauh ketinggalan berbanding dengan apa yang terdapat di negara seperti Australia. Jurang pebezaannya menghampiri 10 ke 20 tahun, bermakna negara lain itu sudah maju 10 ke 20 tahun ke hadapan dari kita. Dalam sistem mereka, anak-anak ini dilayan seperti anak-anak yang lain, cuma kemudahan belajarnya perlu diubahsuai mengikut keadaan fizkial anak itu.

Saya mengharapkan sistem pendidikan yang...
- menilai prestasi anak mengikut keupayaannya, bukan sekadar akademiknya saja,
- memberi kebebasan berfikir dan meneroka,
- mewujudkan suasana gembira untuk belajar,
- menekankan unsur-unsur keIslaman.

Sebagai ibubapa kepada anak istimewa, kita tidak mengharapkan anak itu memijakkan kaki ke menara gading atau menjejaki gunung tertinggi di dunia. Dia hanya insan biasa, yang menjadi sebahagian dari masyarakat kita. Apa yang diharapkan hanyalah sekadar boleh mengurus dirinya sendiri dan diberi peluang untuk menikmati hidup yang menggembirakan.

Entahlah...ini hanyalah luahan hati saya yang menginginkan yang terbaik untuk anak saya.

Tuesday, October 7, 2008

Mencari program pendidikan untuk anak istimewa

Saya telah berbincang dengan beberapa orang ahli keluarga berkenaan dengan masalah saya mencari sistem pendidikan yang sesuai untuk anak istimewa saya. Kebetulan pula, salah seorang ahli keluarga saya itu seorang guru sekolah menengah yang mengajar anak-anak pendidikan khas.

Pengalaman menghantar Balqis ke kelas khas pada mulanya tidaklah memberangsangkan. Guru-guru tidak dilatih untuk mendidik dan mengurus anak istimewa. Hanya seorang guru yang berlatarbelakangkan pendidikan khas yang bertugas di situ, guru-guru lain adalah guru kelas biasa yang diberi insentif untuk mengajar di kelas khas. Jadi mereka kurang pendedahan tentang bagaimana anak-anak istimewa ini belajar.

Selain dari itu, tidak ada pembantu guru di setiap kelas. Ibubapa terpaksa menunggu sepanjang waktu persekolahan sekiranya perlu membawa anak ke tandas atau menukar pakaian. Bagi yang tiada masa untuk menunggu, perlulah menggaji seorang pembantu untuk ditempatkan di situ.

Pada hari mengambil kad laporan, saya terkejut kerana anak saya dinilai mengikut subjek. Komen di kad laporan yang berbunyi "Tidak boleh menulis dan membaca" sangat berbekas di hati saya. Penekanan tidak dibuat untuk melihat pencapaian anak itu mengikut kebolehannya. Contohnya, Balqis tidak boleh memegang pensel dengan betul pun, bagaimana mahu menilai kemampuannya menulis dan membaca?

Penilaian juga haruslah berperingkat-peringkat. Ada anak yang tidak boleh duduk diam. Ada anak yang baru boleh memegang pensel. Ada anak yang tidak kenal bentuk. Ada anak yang tidak mengenal warna. Bagaimana menilainya?

Beberapa perkara menarik telah diutarakan di sepanjang perbincangan santai kami itu. Apa yang diharapkan adalah suatu hari nanti, ia akan menjadi kenyataan.

1. sistem yang objektif

Sistem pendidikan yang ada sekarang lebih berpihak kepada kebolehan akademik semata-mata. Bagi anak-anak istimewa ini, akademik tidak boleh dijadikan asas pembelajaran mereka. Di sini, perlu ada satu sistem yang menerapkan penghargaan (reward) untuk setiap matlamat yang berjaya dilakukan. Di USA umpamanya, setiap anak disediakan "Individual Education Program (IEP)" di mana guru dan ibubapa mencapai satu persetujuan tentang apa yang hendak dicapai oleh si anak.

2. sistem yang Islamik

Pengajaran nilai-nilai agama dan moral mungkin tidak dapat difahami oleh anak istimewa. Tetapi pendedahan terhadap nilai-nilai itu penting untuk membentuk jati diri anak-anak itu.

Melalui pengalaman saya, sekolah-sekolah swasta yang Islamik tidak mahu menerima anak-anak istimewa ini. Ada sahabat saya yang terpaksa menghantar anaknya ke sekolah swasta beraliran Kristian suatu masa dulu untuk anak istimewanya belajar. Amat mengejutkan juga, kita tidak ada sekolah agama untuk anak-anak istimewa, walaupun kita sebuah negara Islam. Akhirnya anak-anak istimewa yang sudah tamat persekolahan menengahnya dan tiada tempat bergantung lagi akan diletakkan di rumah-rumah amal.

3. sistem yang telus, terbuka dan berempati

Secara tidak langsung, kita harus memahami bahawa anak-anak istimewa ini berbeza kebolehan mereka. Orang-orang yang berurusan dengan mereka harus faham tentang kelainan upaya anak-anak ini. Sifat sabar dan empati, saya kira, amat penting dalam mendalami karektor setiap anak istimewa. Setiap pembaharuan atau pencapaian anak haruslah direkodkan/dihebahkan supaya semua yang terlibat mengetahuinya.

Dalam meningkat tahap pemahaman anak-anak ini, terdapat tiga pihak yang perlu memainkan peranan masing-masing.

1. Ibubapa - perlu mengambil inisiatif untuk memahami apa yang telah diajar oleh guru di sekolah. Jangan hanya lepaskan anak ke sekolah tanpa komunikasi susulan dengan guru-gurunya. Adalah lebih bagus jika ibubapa mendapatkan tunjuk ajar dari guru-guru itu supaya perkara yang sama boleh diajar di rumah.

2. Guru - perlu menunjukkan empati dan kasih sayang dalam mendidik anak-anak istimewa ini. Sifat guru yang garang, suka menengking dan memalukan anak-anak istimewa ini akan menjatuhkan harga diri mereka yang sudah sedia rendah itu. Ada juga anak-anak yang dibiarkan berkeliaran di kawasan sekolah tanpa disedari.

Anak-anak ini juga perlu diasingkan mengikut kebolehan masing-masing, tidak boleh dimuatkan di dalam satu kelas kesemuanya sekali. Ini juga akan memudahkan guru untuk mengajar.

3. Sistem sokongan - perlu diwujudkan di kelas khas untuk membantu guru-guru. Sama seperti menyediakan perkhidmatan kesihatan pelalian dan pergigian di sekolah rendah sekarang, perkhidmatan yang serupa juga patut dikembangkan bersesuaian dengan keperluan anak-anak istimewa ini. Ada anak-anak yang perlukan terapi fisio (physiotherapy), terapi pertuturan (speech therapy), terapi carakerja (occupational therapy), pakar psikologi dan mungkin juga doktor yang memantau tahap kesihatan mereka. Sistem sokongan yang begini diharapkan dapat memberi fokus belajar untuk anak-anak istimewa.


Begitulah serba sedikit pendapat yang dapat dikumpul, yang mungkin boleh dilaksanakan untuk masa depan anak-anak istimewa ini. Mudah-mudahan usaha ini akan berjaya satu hari nanti. Amin.

Wednesday, October 1, 2008

The meaning of dyslexia

Thursday July 7, 2005

The meaning of dyslexia

The word “dyslexia” is derived from the Greek word for “dys” (meaning “difficulty”) and “lexia” (which means “written words”).

About 5%-10% of the population, or one in 20, are dyslexic. They find it hard to learn to read and write, even though their level of intelligence is normal with an average IQ of 100. In fact, some are very bright with an IQ exceeding 100.

Dyslexics do not have any apparent deficit in the area of speech and social interaction which are prevalent in varying degrees among those who fall under the category of “learning disabled” (LD).

In developed countries, dyslexia is defined as a specific learning disability.

But in Malaysia, dyslexia is still listed under the LD category which includes persons with autism, Down syndrome, cerebral palsy and mental retardation. The current LD classification is for persons with an IQ of less than 70. To put dyslexics under the LD category would mean they are slow learners. But they are not.

To cater to their needs, a different assessment for exams should be implemented just like their Western counterparts. For example, instead of having to sit for five subjects in UPSR, dyslexics need to take only three.

Readmasters and writers should be provided for dyslexics during examinations to enable them to answer the questions orally and they should be given extra time.

Since language is an issue for persons with learning difficulties, they should be exempted from having to cope with more than one language in school. There should be an option to have the entire lessons taught either in Bahasa Malaysia or English but not both together. By concentrating solely on one language, it would reduce stress not only for the students but also for the teachers and parents.

Dipetik dari: Archive thestar.com.my