Labels

Monday, November 30, 2009

Diriku dan alam semesta

Saya ke klinik kerana asyik batuk-batuk sepanjang malam. Tidur terganggu dan berasa letih. Apabila diperiksa doktor, dia mengatakan yang tekanan darah saya rendah. Terlalu banyak kahak di dalam paru-paru kecuali bahagian kiri sebelah depan, akibatnya oksigen tidak dapat masuk.

Bagaimana mahu bekerja kalau sakit-sakit?
Bagaimana mahu beribadah kalau sakit-sakit?

Begitulah lemahnya kita yang bernama manusia ini. Hanya sedikit kekurangan, sudah membawa mudarat kepada badan kita. Amat mudah untuk Allah melakukannya.

Dari sudut yang lain, saya sudah lama berminat melihat angkasa lepas, sejak di sekolah menengah lagi. Pada masa itu, saya selalu menonton satu rancangan TV yang dikendalikan oleh Carl Sagan, yang menjadikan saya sangat teruja menikmati keajaiban alam semesta. Semasa di universiti, saya telah membeli beberapa buku berkenaan penerokaan angkasa lepas. Begitu juga bila ke perpustakaan, saya menghabiskan masa di bahagian astronomi. Tapi minatku hanya tinggal di situ, setelah begitu lama bekerja dan berkeluarga.

Baru-baru ini, saya menelusuri www.space.com membuat saya kembali berminat terhadap angkasa lepas. Kali ini, ia lebih bermakna kerana saya dapat merasakan bahawa ini semua ciptaan Allah. Kejadian langit yang luas itu benar-benar membuatkan diri saya terasa kerdil. Kita tidak lebih dari sebesar habuk halus jika hendak dibandingkan dengan angkasa raya yang masih meluas. Cantiknya alam semesta ini, tidak ada cacat celanya. Gabungan gas-gas berupa asap, debu-debu dan entah apa lagi itu menghasilkan imej yang sangat cantik. Semuanya beredar pada orbit yang sudah disusun oleh penciptanya. Ada pula yang masih dalam peringkat berkembang biak menjadi gugusan bintang-bintang baru. Ada juga yang hampir menemui penghujungnya.

Subhanallah. Allahu Akbar.





Dan langit itu Kami bangun dengan kekuasaan (Kami) dan sesungguhnya Kami benar-benar meluaskannya.
Dan bumi itu Kami hamparkan; maka sebaik-baik yang menghamparkan (adalah Kami).

- Al-Quran 51:47 - 48 (Surah Adz-Dzaariyat Ayat 47 dan 48)


Allah-lah Yang meninggikan langit tanpa tiang (sebagaimana) yang kamu lihat, kemudian Dia bersemayam di atas Arasy, dan menundukkan matahari dan bulan. Masing-masing beredar hingga waktu yang ditentukan. Allah mengatur urusan (makhluk-Nya), menjelaskan tanda-tanda (kebesaran-Nya), supaya kamu meyakini pertemuan (mu) dengan Tuhanmu.
Dan Dia-lah Tuhan yang membentangkan bumi dan menjadikan gunung-gunung dan sungai-sungai padanya. Dan menjadikan padanya semua buah-buahan berpasang-pasangan, Allah menutupkan malam kepada siang. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan.

- Al-Quran 13:2 - 3 (Surah Ar-Ra'du Ayat 2 dan 3)



Ciptaan Allah bukan saja di langit, seisi semesta alam ini, malah dapat dilihat pada tubuh badan manusia dan segala makhluk di dasar laut paling dalam. Dalam masa yang sama, saya tersedar tentang kewujudan makhluk yang bernama "aku" ke dunia ini. "Aku" yang hanyalah sebesar habuk halus jika dibandingkan dengan angkasa raya yang luas terbentang. Tidak kira sekecil manapun ciptaan Allah itu, pasti ada sebabnya. Setiap ciptaan Allah itu ada tujuannya, termasuklah kenapa "aku" dijadikan. Hidup kita ini hanyalah untuk menumpang, diberi waktu yang singkat pula untuk menyediakan bekalan, kemudian pergi ke alam yang seterusnya.

Benarlah firman Allah, semuanya itu adalah tanda-tanda kebesaran Allah bagi yang mahu memikirkan. Kenali ciptaan Allah maka akan dapat pula kita kenali diri kita sendiri.

Apakah waktu yang terluang itu hanya untuk disia-siakan atau untuk menjadi rahmatan lil 'alamin?

Astaghfirullahal 'azim. Fikir-fikirkanlah.

Monday, November 16, 2009

Mengurus anak istimewa GDD

Oleh Rosmaliana Aida Mohd Adnan
rosmaliana@hmetro.com.my

KETIKA anak pertamanya yang mesra dengan panggilan Ariff, tidak menunjukkan perkembangan tumbesaran dan minda yang memberangsangkan pada usia empat tahun berbanding anak kedua yang setahun lebih muda, dia mula mengesyaki sesuatu.


Kanak-kanak hidap GDD perlu diajar cara betul uruskan diri sendiri tanpa bergantung kepada orang lain

KETIKA anak pertamanya yang mesra dengan panggilan Ariff, tidak menunjukkan perkembangan tumbesaran dan minda yang memberangsangkan pada usia empat tahun berbanding anak kedua yang setahun lebih muda, dia mula mengesyaki sesuatu.

Revina Junos, 40-an, lantas membawa anaknya itu mendapatkan pemeriksaan lanjut dan pengesahan doktor nyata merubah hidupnya sekelip mata.

Dia yang sebelum itu bekerja dalam bidang perbankan korporat berhenti kerja sekali gus melupakan kerjaya yang dibina selama ini untuk menumpukan sepenuh perhatian terhadap kebajikan anaknya yang menghidap Global Developmental Delay (GDD).

Ariff pada awalnya mengalami masalah pertuturan, namun selama 14 tahun ini, Revina mampu menarik nafas lega kerana anaknya itu menunjukkan perkembangan yang cukup memberangsangkan.

Ibu kepada empat anak itu menegaskan, perkara paling penting dalam penjagaan anak yang memiliki masalah pembelajaran sedemikian adalah sentiasa bersikap tegas.

"Jangan terlalu memanjakan anak itu dengan melakukan apa saja kerja harian tanpa memberikan tanggungjawab tertentu kepada dia sendiri untuk berdikari kerana ia mungkin memudaratkan mereka.

"Ajar mereka cara yang betul untuk menguruskan diri sendiri tanpa perlu bergantung kepada orang lain," katanya ketika ditemui di rumahnya di Jalan Ampang, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sepanjang menjaga Ariff, Revina akui, terlalu banyak pengalaman yang tidak dijangka berlaku, tetapi dia seolah-olah turut sama belajar daripada segala apa yang ditempuh.

Menurutnya, anak yang memiliki masalah sebegini tidak dapat memberi tumpuan mereka kepada sesuatu perkara dan tidak boleh berada di suatu tempat untuk jangka masa lama.

Mata mereka tidak boleh memandang tepat ke satu arah sebaliknya akan melilau seperti mencari sesuatu serta mengulang perkara atau soalan yang sama berkali-kali.

"Setiap hari dia akan bercakap serta menceritakan pelbagai perkara yang menarik minatnya dan sebagai ibu, saya perlu memberi perhatian dan melayannya bercakap.

"Kadang-kadang soalan serta penerangan diberikan diulang banyak kali dan kita perlu sabar mendengarnya," katanya.

Ariff juga seorang remaja yang amat mementingkan kesempurnaan dan akan tertekan jika aktiviti hariannya diubah walaupun sedikit.

"Saya memerlukan masa sekurang-kurangnya satu minggu untuk memberi penerangan kepadanya sekiranya ada perkara yang ingin dilakukan secara berselang dengan aktiviti hariannya.

"Jika tidak diberitahu masalah lain akan timbul seperti sikap memberontak dan tidak memberikan kerjasama kerana dia tidak begitu sukakan perubahan dalam aktiviti yang ditetapkan kepadanya selama ini," katanya.

Selain itu, Ariff akan menekap telinganya dengan jari jika mendengar ada pihak yang cuba bercakap perkara tidak elok mengenainya.

"Sambil menekap telinga, Ariff akan bercakap tanpa henti dan jika kami tidak menghiraukannya, dia akan marah dan menepuk paha atau tangan orang lain untuk menyuruhnya supaya berhenti bercakap dan dengar kepada apa yang ingin diperkatakannya.

"Kadang-kadang adik-adiknya merungut kerana Ariff gemar mengulang ayat serta perkataan sama. Tapi itu adalah kebiasaan anak yang menghidap masalah GDD ini," katanya.

Malah Ariff juga mudah untuk panik jika ada peralatan rumah yang rosak dan akan menjerit sekuat-kuat hati walaupun bukan dia yang melakukannya.

"Pada mulanya agak susah untuk menerangkan perkara itu kepadanya, tetapi lama-kelamaan rasa panik itu dapat dikurangkan.

"Kesabaran adalah kunci utama dalam mendidik anak yang mengalami masalah pembelajaran seperti ini kerana jika tidak, usaha dilakukan tidak akan berhasil," katanya.

Di samping itu, corak pembelajaran yang diterapkan juga berbeza berbanding kanak-kanak seusia kerana mereka perlu belajar bercakap serta menguruskan diri.

Ariff kini bersekolah di Sekolah Islam Adni di Taman Seri Ukay. Sekolah berkenaan adalah sekolah swasta yang mempunyai keupayaan dalam menjaga kanak-kanak sedemikian.

Menempatkan Ariff di sekolah swasta bukan bermakna sekolah harian biasa tidak berkemampuan, tetapi disebabkan faktor penjagaan serta perhatian yang diperlukan lebih daripada kanak-kanak biasa yang sesuai untuk individu seperti Ariff.

Selain rutin harian di sekolah setiap hari, Ariff akan menjalani latihan bersama pakar terapi yang turut mengajarnya di rumah.

"Mereka amat tegas dalam mengajar Ariff dan disebabkan itulah perkembangan pembelajaran Ariff amat menggalakkan.

"Saya amat berterima kasih kepada mereka kerana banyak membantu bagi memastikan masa depannya terbela," katanya.

Sungguhpun tidak seperti kanak-kanak lain, sekurang-kurangnya Ariff mampu untuk menyumbang mengikut kemampuannya.

Menurutnya, ibu bapa yang memiliki anak yang menghidap masalah sedemikian sememangnya digalakkan untuk mendapatkan rawatan awal dan tidak sesekali menyembunyikan masalah terbabit.

"Pengesanan pada peringkat awal memungkinkan harapan yang tinggi untuk mereka pulih walaupun tidak sepenuhnya, tetapi sekurang-kurangnya, anak-anak itu dapat menjalani kehidupan harian dengan lebih baik," katanya.

Sumber: http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Monday/Hati/20091116100501/Article/index_html
2009/11/16

Sunday, November 1, 2009

Kelam-kabut sindrom penyakit

Oleh SHANIKA ABADULLATIB

Dysprexia umumnya tidak mampu dilihat dengan mata kasar kerana ia melibatkan ketidakjajaran antara arahan dari otak dan pergerakan tangan atau kaki pada masa yang
sama.

SEIMBAS pandang, pelajar lelaki berusia 10 tahun yang dikenali dengan nama ringkasnya, Alim langsung tidak berbeza dengan rakan-rakan sebayanya yang lain sehinggalah guru sekolahnya kerap menegur tingkah lakunya yang suka melanggar meja dan kerusi secara sembrono.

Suatu hari, gurunya melihat koordinasi pergerakan Alim agak berbeza berbanding rakan-
rakannya termasuk lambat dalam menyalin sesuatu yang ditulis di papan tulis, lalu
akhirnya dia menyarankan agar Alim dibawa berjumpa pakar perubatan.

Diagnosis dan ujian yang dijalankan mendapati, tingkah laku kelam-kabut Alim itu
sebenarnya berpunca daripada abnormaliti pada sistem motor dan saraf dalam tubuhnya.

Dikenali sebagai Dysprexia, penyakit ini umumnya tidak mampu dilihat dengan mata kasar kerana ia melibatkan ketidakjajaran antara arahan dari otak dan pergerakan tangan atau kaki pada masa yang sama.

Pakar Runding Psikitri Pusat Perubatan Prince Court, Dr. Nor Hamidah Mohd. Salleh
menjelaskan, dysprexia yang banyak dihadapi kanak-kanak lelaki sebenarnya mampu dikesan dari awal lagi.

Gagal ikat tali kasut

“Dysprexia atau istilah mudahnya sindrom kanak-kanak kelam-kabut, merupakan satu keadaan yang tidak ubah seperti autisme, dylexia, dan kanak-kanak hiper aktif (ADHD).”

“Namun yang membezakannya ialah dysprexia melibatkan ketidakjajaran pergerakan motor
anggota badan dan otak,” jelasnya.

Tambah Nor Hamidah, simptom awal dysprexia boleh dikesan pada setiap peringkat
perkembangan motor bayi iaitu daripada merangkak dan berjalan.

Daripada perkembangan ini, pakar akan melihat sebarang abnormaliti yang wujud
terutamanya dari aspek mengimbangkan diri, sensitiviti terhadap sentuhan dan pergerakan fizikal yang berterusan.

“Paling mudah untuk mengesannya ialah kanak-kanak tersebut sukar mengimbangi diri ketika berbasikal, mengikat tali kasut serta sering melanggar objek sewaktu berjalan,” ujarnya.

Pelakon remaja yang terkenal menerusi siri filem Harry Potter, Daniel Radcliffe sebagai contoh, merupakan salah seorang pengidap dysprexia. Meskipun, tidak mempunyai masalah
untuk menghafal skrip filem-filem lakonannya, Radcliffe akan menghadapi masalah apabila mahu mengikat tali kasutnya.

“Disebabkan gagal melakukan perkara semudah mengikat tali kasut, saya melalui fasa
kehidupan yang sukar ketika zaman persekolahan dulu,” ujarnya kepada akhbar Britain,
Daily Mail.

Kesukaran kawal pernafasan

Dalam pada itu, selain melibatkan pergerakan, Dysprexia Oral pula merupakan gangguan melibatkan ketidakjajaran perkembangan linguastik atau fonologi ketika bercakap.

“Masalah ini akan menyebabkan pesakit sukar mengawal organ pertuturan, membuat bunyi-
bunyian, serta menyatakan perkataan secara berturut-turut termasuk membina ayat daripada perkataan,” jelas Nor Hamidah.

Bukan itu sahaja, mereka juga mengalami kesukaran mengawal pernafasan dan lambat dari
segi perkembangan bahasa.

Bagi pengawalan koordinasi motor halus, ia mengakibatkan pesakit termasuk individu pada peringkat dewasa mengalami masalah untuk menulis dengan tangan.

Lebih malang, ketidakseimbangan koordinasi ini turut membuatkan pesakit sukar menjalani rutin harian seperti membutangkan baju, menggunakan sudu dan garpu serta membuka penutup botol.

“Koordinasi yang tidak simbang melibatkan saraf motor ini akan berterusan dan
menyebabkan pesakit sering terlanggar objek, tidak kira kecil atau besar,” ujarnya.

Tambah beliau, kes terjatuh tanpa sebab, tidak dapat mengagak kedudukan objek serta
gagal melakukan dua tugasan serentak juga merupakan sebahagian daripada masalah
dysprexia.

“Ada kes yang lebih teruk, mereka sukar mengesan arah kanan atau kiri apabila mata
ditutup serta terlupa pada pergerakan seterusnya ketika melakukan sesuatu seperti ketika sedang berjalan,” kata Nor Hamidah.

Tiada rawatan khusus

Menyentuh mengenai rawatan, Nor Hamidah menjelaskan bahawa tiada rawatan khusus bagi
penyakit namun rawatan terapi dapat memperbaiki koordinasi pergerakan pesakit ini.

Nor Hamidah memberitahu, sekiranya dibiarkan begitu sahaja, kanak-kanak tersebut akan
membesar dengan keadaan kurang keyakinan diri, pemalu, kurang matang dan sensitif.

“Disebabkan itu, kanak-kanak yang mengalami masalah tersebut perlu dibiarkan bermain
dengan pasir, tanah liat termasuk memanjat serta berlari di taman permainan bagi melatih koordinasi dan sensitiviti pergerakan motor tubuh,” jelasnya.

Dipetik dari:
http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=1018&pub=Kosmo&sec=Kesihatan&pg=ke_01.htm