Labels

Sunday, February 21, 2010

Menangani stres

Kebanyakan OKU atau anak istimewa pasti berdepan dengan masalah stres. Begitu juga ibubapa atau penjaga mereka.

Dibawah ini saya memetik beberapa artikel tentang bagaimana untuk menangani stres.

Apa itu stres?

Mengikut definisi Nury, STRES atau tekanan ialah apabila 5 faktor penting untuk otak dan sistem saraf berfungsi dengan baik tidak wujud secara seimbang. Antara sebab yang terpenting sekali ialah tekanan emosi dari makanan serta minuman dan persekitaran.

Apabila kita menghadapi sesuatu masalah, otak kita respon secara otomatik dengan mengeluarkan sejenis kimia yang bernama adrenalin dalam kadar yang berlebihan dari yang kita perlukan. Biasanya jika keadaan seimbang apabila jumlah adrenalin yang berlebihan ini akan diturunkan balik oleh satu hormon yang dikeluarkan oleh glan ADRENAL yang terletak di atas dan belakang buah pinggang kita. Jika keadaan ini tidak wujud atau terlalu banyak adrenalin dikeluarkan, kita akan terus merasa kesannya seperti jantung berdebar, pernafasan cepat dan cetek, rasa seram sejuk, hingga ada yang menangis, menjerit atau meraung, rasa nak buang air besar, terkencing dalam seluar. Ini ialah tanda-tanda untuk tubuh kita cuba melawan paras adrenalin yang tinggi itu.

Untuk mengawal paras adrenalin daripada menjadi terlalu tinggi di dalam tubuh kita, kita memerlukan tenaga.

Jantung yang cepat membolehkan lebih banyak darah mengalir untuk membawa oksigen ke otot dan otak untuk membolehkan kita menghasilkan tenaga itu. Responnya biasanya ialah dengan cara melawan seperti menjerit, memukul, merosakkan barang-barang atau lain – iaitu menangis, termenung atau masuk ke alam sendiri (merajuk). Kita namakan ini respon “survival”, iaitu melawan atau lari dan kita namakan respon binatang mamalia atau reptilia.

Sekiranya kita beriman dan berakal kita akan menghadapi masalah itu dengan cara positif:
- Menarik nafas panjang
- Mengucap
- Menyempurnakan solat dan cepat bertenang
- Menyempurnakan exercise “relaxation dan visualisation” .

Tanda-tanda stres

Stres boleh dipamerkan melalui kelakuan seseorang, iaitu oleh pemberi tekanan dan penerima tekanan.

Orang yang menerima tekanan akan respon dengan cara melawan, lari atau merajuk disebabkan juga oleh adrenalin yang berlebihan. Jika orang itu berakal, dia akan respon dengan cara positif dan dengan itu tidak mengalami stres.

Bagi anak kecil mereka belum lagi berakal. Sekiranya anak itu sering mengalami keadaan seperti ini, ia akan menyebabkan anak itu tidak rapat dengan ibu bapanya atau penjaganya dan sekiranya berlarutan anak itu akan menyisihkan diri dan masuk ke alamnya sendiri. Jika tanda-tanda itu wujud sebelum anak berumur 3 tahun bermakna anak itu telah mengalami stress dari dalam rahim ibu lagi dan keadaan itu di beri nama Autisma. Jika tanda itu wujud selepas 3 tahun, kita biasa kenali orang itu sebagai orang gila atau “Schizophrenia”.

Kanak-kanak umpamanya belajar mengatasi stres dan akan memprogramkan perangai marah atau merajuk dalam otaknya, dan akan dengan itu membentuk perangainya, keperibadiannya dan perwatakannya kelak waktu dewasa. Ibu yang sentiasa dalam keadaan stres waktu mengandung akan menyebabkan anak dalam kandungan juga stress, dan boleh menyebabkan keguguran, lahir belum cukup bulan, atau anak menghidap sawan tarik atau dilahirkan anak kurang upaya.

Bukan sahaja orang yang menerima akan mengalami stres, orang yang amarah itu juga akan mengalami stres.

Diantara tanda-tanda stres ialah:
# Otot-otot muka bergerak
# Cakap gagap atau tidak terus (stuttering) atau gagap
# Menggigit kuku atau bibir
# Mengetuk lantai atau meja dengan tangan atau kaki cara berterusan
# Menggoyangkan kaki
# Jantung berdebar
# Pernafasan cepat
# Sakit perut yang tidak ada kaitan dengan makanan
# Muka merah atau pucat
# Tangan sejuk dan berpeluh (basah)
# Rasa loya atau tidak lalu makan
# Mulut kering
# Rasa takut sesuatu akan terjadi
# Kerongkong rasa tersekat
# Sentiasa menelan air liur
# Tidak boleh tidur atau ada masalah tidur
# Tidak boleh memberi tumpuan
# Selalu pening kepala atau sakit
# Lemah lutut
# ‘Fidgetiness’, iaitu mengusik orang, merosakkan barang-barang atau mendera binatang
# Senang panik
# Senang lupa
# Ceret-beret yang tidak ada kena mengena dengan makanan
# Kencing malam
# Mengigau
# “HYSTERIA” atau menjerit-jerit tanpa sebab
# Merajuk
# Tidak sabar
# Hati tidak tenteram
# Terlalu banyak kerisauan

Keadaan ‘STRES’, sekiranya tidak dikawal dikalangan orang dewasa akan menyebabkan tekanan darah naik tinggi (melebihi 120/80) secara berterusan, yang akhirnya boleh menyebabkan jantung lemah, paru-paru lemah dan otak lemah, dan juga sistem ketahanan dalaman atau sistem imuniti lemah dan sistem lain juga menjadi lemah termasuk pengaliran darah. Inilah penyebab penyakit seperti darah tinggi, kencing manis, lemah jantung, sakit sendi, gastrik, ulser, penyakit-penyakit kronik malah barah/kanser.

Makanan dan stres

Makanan, minuman, udara dan air boleh menyebabkan stres. Kekurangan oksigen atau bertambahnya karbon dioksida dan karbon monoksida atau ketiga-tiganya atau bertambahnya bahan-bahan racun yang akan menyumbatkan saluran darah dan usus. Diantara makanan yang diberi nama "junk food" atau makanan dera diri ialah makanan atau minuman yang terlalu banyak gula pasir, kafein dalam kopi, tannin (dalam teh), xantin (dalam coklat) dan makanan dan minuman yang terlalu banyak perasa, pengawet, pewarna dan monosodium glutamate atau MSG. Minuman dalam tin dan kotak termasuk susu lembu juga termasuk dalam kategori makanan dera diri atau “junk food".

Semua makanan ini menyebabkan stress dan dengan itu kesan-kesan stres seperti penyakit alahan dan kelemahan sistem imuniti yang menyebabkan kita rasa letih dan tidak bermaya, yang menyebabkan pula kita sering marah dan lain-lain yang menambahkan lagi stres itu.

Rokok merupakan satu lagi faktor penting yang bukan sahaja merbahaya kepada penghisapnya tetapi juga kepada orang atau anak-anak yang menyedut asapnya. Asap ini mengandungi karbon monoksida yang merosakkan oksigen dan jika disedut oleh ibu mengandung boleh menyebabkan kecacatan janin dan jika disedut oleh anak kecil, akan mengurangkan potensinya untuk menjadi cemerlang, dan mungkin akan mendapat penyakit-penyakit kronik di usia awal.

Free radical dan stres

‘Free radicals’ atau habuk-habuk api merupakan faktor baru yang dikesan yang boleh menyebabkan sel terbakar dan jika berterusan boleh menyebabkan penyakit-penyakit seperti barah/kanser, arthritis dan penyakit-penyakit lain.

Makanan dan minuman sekarang secara amnya, telah diproses dan tidak ada lagi enzim, vitamin dan bahan galian yang boleh menghadamkan sepenuhnya makanan dan minuman itu. Ini akan menambahkan stress, racun dalam darah dan "yeast" atau ragi yang dikenali sebagai "Candida", yang menjadi punca kepada penyakit-penyakit alahan, asthma, arthritis, sering marah dan lain-lain.

Amalan berpuasa akan membantu mengatasi masalah ini dan di perkuatkan dengan amalan MENU pusingan, cara makan yang betul, cara minum yang tepat dan menambahkan kekuatan itu dengan makan vitamin dan galian tambahan yang sesuai.

Saluran darah tersumbat

Hasil dari emosi yang negatif dan makanan dan pemakanan dera diri yang menyebabkan stres, badan kita banyak mengeluarkan kolesterol berat dan protein atau LDL (Low Density Lipo protein) yang akan menyumbat saluran-saluran darah. Yang penting sekali ialah saluran darah ke otak dan jantung. Tiga puluh peratus dari jumlah oksigen yang dihidu mesti sampai ke otak pada setiap ketika. Jantung juga memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi dengan baik supaya darah yang membawa oksigen dan makanan ke otak cukup untuk otak berfungsi dengan baik. Demikian juga dengan sisa-sisa hasil dari metabolisma dari otak dan tubuh mesti di proses dan di bawa keluar melalui air kencing, najis, peluh dan penafasan.

Dari segi spiritual pula, kita boleh mengatasi stres dengan cara-cara berikut:

1. mengingati Allah.

Setiap yang berlaku itu hanya dari Allah. Banyakkan berzikir dan berselawat untuk mengatasi stress. Selagi kita berpegang kepada Allah, kita sentiasa tenang dan tenteram. Sebutkan Asma-ul-Husna mengikut kesesuaian dengan apa yang kita alami. Banyakkan berzikir dan berselawat.

Adalah disarankan bila mendapat nikmat, kita bersyukur kepada yang memberi (iaitu Allah). Bila kita ditimpa musibah, kita perlu bersabar dengan ujian yang diberi (Allah) dan berikhtiar untuk mengatasinya. Bila sudah melakukan dosa, hendaklah kita minta ampun dengan yang mencipta kita (iaitu Allah).

2. membaca Al-Quran

Hati akan menjadi lembut di samping menambah ilmu tentang agama apabila kita membaca terjemahannya. Secara tidak langsung, kita memperkukuhkan ilmu pengetahuan agama kita.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen yang membina dan berhikmah. Terima kasih didahulukan.