Labels

Friday, February 5, 2010

Neurotransmitter dan ADHD

Artikel ini adalah sambungan dari artikel terdahulu berkaitan dengan fungsi "neurotransmitter" di dalam otak.

Apa hubungannya antara "neurotransmitter" dan ADHD?
Oleh Larry Silver, M.D.

Kekurangan "neurotransmitter"

Pakar otak sudah menemui sebab kekurangan neurotransmitter tertentu y ang menyebabkan masalah kesihatan termasuk kemurungan, kerisauan, tidak sabar dan ketidaktentuan kelakuan seseorang.

ADHD contohnya adalah disebabkan kekurangan "neurotransmitter" jenis "norepinephrine", dan adalah masalah pertama yang respon kepada rawatan ubatan. "norepinephrine" ini dihasilkan dalam otak dari molekul yang bernama "dopa", yang di convert kan ke "dopamine", yang kemudiannya di "convert" kan ke "norepinephrine".





ADHD didapati menyebabkan kekurangan aktiviti "neurotransmitter" dalam empat bahagian otak:

1. Frontal cortex - bahagian otak ini mengawal fungsi tinggi - fungsi tumpuan, pengurusan dan eksekutif. Kurangnya "norepinephrine" akan menyebabkan kurang tumpuan, urus diri, dan / atau fungsi eksekutif.

2. Limbic system - bahagian ini terletak di sebelah dalam otak, mengawal emosi kita. Kurangnya "norepinephrine" akan menyebabkan seseorang itu menjadi tidak sabar, resah gelisah, perasaan tidak tenteram dan kurang tumpuan.

3. Basal ganglia - bahagian otak ini menyelia komunikasi di dalam otak. Maklumat dari setiap bahagian otak pasti melalui "basal ganglia" dan disalurkan ke bahagian otak yang betul. Kekurangan "norepinephrine" di sini akan menyebabkan "litar-pintas", kurang tumpuan dan bertindak agresif.

4. Reticular activating system (RAS) - inilah sistem jaringan pembawa maklumat yang penting di mana maklumat keluar dan masuk ke otak. Kekurangan "norepinephrine" di sini akan menyebabkan kurang tumpuan, bertindak agresif dan hyperaktif.

Keempat-empat bahagian otak ini saling berkait antara satu sama lain, jadi kekurangan di satu bahagian mungkin menyebabkan masalah di bahagian yang lain. ADHD mungkin hasil dari masalah di satu atau lebih bahagian otak.

Kita masih belum tahu secara tepat apa yang punca ADHD. Kita juga tidak tahu samada masalah ADHD disebabkan oleh "norepinephrine" sahaja atau oleh bahan kimia lain, seperti "dopa" dan "dopamine". Jadi doktor masih perlu bergantung kepada pengalaman dan ujian klinikal untuk merawat dengan ubatan atau tidak.

Mungkin satu hari nanti kita lebih faham tentang bagaimana merawat ADHD. Selain dari hanya memberi diagnos sebagai "ADHD" dan memberi ubatan, kita mungkin boleh berkata "ADHD Billy disebabkan oleh kekurangan "dopa" di frontal cortex, jadi dia memerlukan ubat A" atau "Mary mengalami ADHD yang disebabkan oleh kekurangan dopamine di Limbic system nya, jadi dia perlu mengambil ubat C".

Buat masa ini, ubat untuk ADHD hanyalah sekadar meningkat penghasilan "norepinephrine". Apabila ubat dimakan, ia akan menghasilkan "norepinephrine" yang mencukupi dan otak seseorang itu akan berfungsi seperti biasa. Apabila kadar nya menurun, gejala ADHD akan datang kembali.

Kesimpulan, saya harap anda telah dapat menambah ilmu dan memberi penghargaan kepada otak manusia. Saya juga berharap anda juga sudah faham tentang "neurotransmitter" dan hubungannya dengan ADHD.


Dipetik dari : http://www.additudemag.com/adhd/article/1572-2.html

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen yang membina dan berhikmah. Terima kasih didahulukan.