Labels

Thursday, January 15, 2009

Seminggu dalam kehidupan seorang anak istimewa

Balqis sudah berumur 10 tahun. Begitu cepat masa berlalu. Jadual waktu hariannya pun sudah semakin stabil berbanding dulu.
Sebelah pagi saya tetapkan untuk ke sekolah. Dua hari di sekolah kerajaan, manakala tiga hari di sekolah persendirian. Jadi saya dapat menilai keberkesanan kedua-dua jenis sekolah tersebut.

Sebelah petang pula diisi dengan program membangunkan diri.

Pada hari Isnin, ada temujanji untuk terapi pertuturan, diselangselikan dengan terapi muzik pada minggu berikutnya.
Pada hari Khamis, Balqis pergi melakukan senaman di gym berdekatan. Satu sesi di situ dikhaskan untuk anak-anak istimewa saja.
Hari-hari lain masih dibiarkan kosong untuk mengisi apa-apa "appointment" baru. Buat sementara waktu, itulah masa berehat saya sambil membereskan kerja-kerja rumah.

Hujung minggu pula diisi dengan aktiviti kekeluargaan yang biasa seperti makan di luar, shopping, melawat ke rumah Tok Wan atau saudara mara yang lain.

Berapa harga yang perlu dibayar untuk semua ini?

Lebih kurang RM1,000 sebulan. Untuk mendapatkan perkhidmatan yang terbaik dan sesuai dengan anak istimewa ini memerlukan perbelanjaan yang banyak.

Yuran sekolah khas persendirian saja sudah mencecah RM500 sebulan.
Yuran untuk segala jenis terapi juga tidak terkecuali mahalnya. Misalnya, terapi pertuturan persendirian memerlukan antara RM60 hingga RM130 untuk sesi satu jam. Begitu juga sesi dengan pakar psikologi, biasanya antara RM80 ke RM150 untuk sesi satu jam. Seorang sahabat saya sanggup menghantar anaknya ke kelas lukisan, piano, berenang, "physio therapy", "occupational therapy" (OT) dan lain-lain. Sahabat saya yang berkemampuan pula telah memanggil pakar dari Australia setiap enam bulan sekali untuk buat "treatment" terhadap anaknya.

Cuba bayangkan jika anak istimewa itu perlu pula mengambil vitamin, ubat-ubatan, lampin pakai-buang dan perkakas sokongan yang lain.

Kenapa tidak ke pusat-pusat yang disediakan oleh kerajaan saja?

Sebagai pengguna, saya amat mementingkan kualiti perkhidmatan. Apa yang saya cari adalah seperti berikut:

a) selesa dan sesuai dengan anak saya - apa juga yang disuruh oleh pakar itu hendaklah membuat anak itu selesa melakukan, tidak dipaksa hingga menjadikan dia tertekan. Aktiviti mestilah menyeronokkan.

b) layanan penuh ihsan - saya biasanya melihat sendiri personaliti pakar tersebut samada dia boleh bekerjasama dengan baik dengan ibubapa. Ibubapa bukan dianggap sebagai tukang periksa "homework" anak sebaliknya menunjukajar bagaimana "homework" perlu dilakukan. Bagi anak saya yang memerlukan "one-to-one" attention, perlulah pakar itu sabar dan melayan kerenahnya sehingga dia mahu melakukan.

Selain itu, menepati masa juga satu ciri yang perlu ada dalam mendidik anak istimewa. Menunggu terlalu lama akan membuat anak itu hilang tumpuan dan bosan. Akhirnya bila masuk ke sesi terapi, anak sudah tak ada "mood".

c) bayaran berpatutan dengan apa yang diajar - biasanya saya akan melihat pada pengalaman bekerja pakar itu, di mana dia dilatih untuk menjadi pakar. Memang memerlukan banyak masa untuk menilai seseorang pakar ini. Kita kena bertanya soalan macam temuduga mencari pekerja.

d) frekuensi temujanji - jika persendirian, pakar tersebut haruslah menyatakan komitmennya berapa kali sebulan dia boleh berkhidmat untuk kita. Frekuensi perjumpaan haruslah sesuai dengan keperluan anak istimewa itu. Masalah ini selalu terjadi di hospital kerajaan yang mempunyai pakar yang bagus tetapi terlalu ramai pesakit.

Pada masa yang sama, kita haruslah berterima kasih kerana pihak kerajaan mengambil langkah-langkah mengurangkan cukai pendapatan untuk individu yang mempunyai ahli keluarga yang OKU. Sekurang-kurangnya ringanlah beban ibubapa.

Kesimpulannya, sebagai ibubapa kepada anak istimewa, pelajarilah masalah anak kita sedalam-dalamnya terlebih dahulu. Setelah kita nampak perkhidmatan apa yang diperlukannya, barulah kita mencari mengenainya.