Labels

Tuesday, December 26, 2017

Kenapa tak makan banyak tapi berat naik

Dipetik dari kumpulan WhatsApp.


NAK CONTROL SUPAYA BERAT TAK NAIK

Fahami pasal perkara ini dan cuba jaga... iaitu Nafsu Makan...

65% enzyme tubuh badan ni adalah pada emosi dan nafsu.
kekadang kita tak makan byk pun tapi berat badan kian naik,

Wednesday, December 20, 2017

Pelbagai tanda-tanda berpenyakit

Maklumat ini dipetik dari WhatsApp.


*SAKIT DI BAHAGIAN BAHU*
●Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.

*KEBAS TANGAN*
● Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar

*KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN*
●Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.

*KEBAS KAKI*
●Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.

*SAKIT TAPAK KAKI*
●Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.

Friday, December 15, 2017

Penyakit berpunca dari hati

Perkongsian dari Whatsapp.

Bismillahirrahmanirrahim..
Penemuan terbaru di Bidang Perubatan

" Seorang Professor Muslim di Jepun melakukan penyelidikan yang luar biasa, hasil kajiannya mendapati bahawa kebanyakan penyakit jasmani adalah disebabkan  penyakit rohani:

1. Ternyata masalah appendiks bukan hanya diakibatkan kesalahan pola makan, tetapi *lebih didominasi kerana stress/jiwa tertekan yang tidak terkawal.

2. Darah tinggi bukan hanya diakibatkan oleh terlalu banyak mengambil makanan yang masin, tapi kerana kesalahan dalam mengurus emosi setiap hari.

3. Kolesterol bukan hanya diakibatkan oleh makanan berlemak, tapi  rasa malas berlebihan yang menyebabkan menimbun lemak.

Monday, November 20, 2017

Keprihatinan ibubapa

Beruntunglah kalau anak-anak sihat fizikal dan mental. Memang patut mereka dibimbing untuk berusaha sendiri dan berdikari. Seperti artikel di bawah.

Namun bagi ibubapa yang mempunyai anak OKU atau bermasalah, kenalpasti dulu sejauh mana mereka perlu dibantu. Tentulah menyakitkan kalau mereka tidak mampu/updaya berdikari. Seolah-olah didera pula.

*Cukup-cukuplah susahkan ibu bapa*

KALAU dari awal mak ayah dah beri ‘muka’, anak-anak pun naik mualah. Salah ibu bapa juga kalau membiarkan anak-anak terlalu bergantung dengan mereka. Nak itu ini semua dapat, jadi masa bilanya mereka nak tahu kesusahan kita.

Seorang teman bercerita, jirannya yang tiga tahun lagi nak bersara, sanggup membuat loan bank baharu sebab nak belikan kereta Myvi untuk memudahkan pergerakan anaknya yang masih melanjutkan pengajian di institusi pengajian tinggi (IPT).

Tuesday, November 7, 2017

Takdir Allah mengatasi segalanya


Artikel sebelum ini

Kita hanyalah merancang. Kita sangkakan itulah yang terbaik untuk kita. Namun perancangan Allah itu lebih jauh, lebih besar impaknya untuk kita.
Subhanallah!

Hampir lebih setahun berlalu.

Oleh kerana terpaksa mengambil cuti sakit yang berpanjangan, anak saya terpaksa melepaskan jawatannya. Tidak mahu menanggung risiko bekerja dalam keadaan mental dan fizikal yang tidak stabil.

Dari segi rawatan pula, selain dari pakar psikiatrik kerajaan, kami juga mencuba pelbagai rawatan alternatif. Antaranya terapi emosi dan psikologi, akupuntur, homeopati dan komplimentari Islami.

Thursday, October 26, 2017

Keperluan badan kepada air kosong

Perkongsian dari WhatsApp.

How should we drink, " eight cups of water every day

Recently, Malaysia's weather is very hot, and friends know that it should drink more water.
What's the point of drinking water? How much water do you want to drink every day? When do you want to drink? What do you want to drink? What do you need to pay attention to? How much water is it?

In General, healthy adults should have at least 1.5 litres of water per day to meet the normal needs of their bodies. For example, with 50 kg of weight, some 1750 ml of water will need to be added; if weighing 70 kg is required, 2 litres or more will be required.

A glass of water is about 200 to 250 ml, and we often hear "Drink 8 Cups of water every day basically this amount.

As a matter of fact, the abundance of water, such as water and congee, and the moisture in the porridge, can also be included in a single day.

Monday, October 2, 2017

Panduan hidup dari al Quran

Perkongsian melalui WhatsApp.

Sebagai umat Islam, kita kadang-kadang terlupa rujukan nombor satu kita adalah Al Quran. Dalam kehidupan seharian, Allah sudah memberikan bimbingan yang jelas di dalam Al Quran.  

*100 PERINTAH ALLAH SWT DALAM AL QUR'AN UNTUK KEHIDUPAN MANUSIA SEHARI-HARI*

1. Jangan berkata kasar (QS 3 – Ali Imran : 159)
2. Tahanlah amarah (QS 3 – Ali Imran : 134)
3. Berbaiklah kepada orang lain (QS 4 – An Nisaa’ : 36)
4. Jangan sombong dan arogan (QS 7 – Al A’raaf : 13)
5. Maafkanlah kesalahan orang lain (QS 7 – Al A’raaf : 199)
6. Berbicaralah dengan nada halus dan bersopan (QS 20 – Thaahaa : 44)
7. Rendahkanlah suaramu (QS 31 - Luqman : 19)
8. Jangan mengejek orang lain (QS 49 – Al Hujuraat : 11)

Friday, September 22, 2017

Nasihat supaya sihat

Perkongsian melalui WhatsApp


*NASIHAT YANG PERNAH SAYA TERIMA*

Wahai Isteriku, adik beradikku  sedara2ku dan sahabatku semua yg sudah capai umur 60+, 50, 40. Saya sudah berada di penghujung usia 50an.

Ada beberapa nasihat baik yang pernah diberikan kepada saya,
Mulai hari ini saya ingin berkongsi dan lakukannya demi kehidupan yang lebih bahagia.

*Nasihat Pertama#*
Cubalah berbekam sekali setahun walaupun ketika itu kita tidak mengalami kesakitan.

*Nasihat Kedua#*
Banyakkan minum air kosong kerana kebanyakan penyakit berpunca dari kurang air di dalam badan.

Thursday, September 14, 2017

Asid merosakkan kesihatan


Perkongsian kesihatan melalui WhatsApp.


FACT YOU NEED TO KNOW ON ACID DESTROYING YOUR HEALTH

How Antacids Destroy Health

"There are two main consequences of low stomach acid:

1. You become protein malnourished. When your stomach acid is low, you are not able to digest protein. Improper digestion of protein creates toxins in your intestines that can set the stage for illness and disease. Improper digestion of protein also creates acidic blood, since protein is by nature acidic.

2. You become mineral deficient. As your blood becomes more acidic, it will look for minerals from anywhere in your body, in order to get your blood to its more ideal alkaline state. Acidic blood robs your body of minerals, even taking minerals from your bones (which is important to know if you want to prevent osteoporosis).

Friday, September 8, 2017

Tip mengatasi kanser

Perkongsian melalui WhatsApp

Nak share slot dalam rancangan Prof.Muhaya.com dalam TV Alhijrah dengan tajuk Mengatasi kanser. Kanser (atau barah) adalah kegagalan manusia yang kurang makan sayur dan buah.

Jadi tips mengatasi kanser: GBOMS
Banyakkan ...
G - Greens,
B - Berries,
O - Onion,
M - Mushrom,
S - Seeds.

Kurangkan protein dalam hidangan.
Banyakkan meminum air putih.
Elakkan protein, gula adalah baja untuk kanser.

Thursday, September 7, 2017

Tip jaga mata

TIPS PENJAGAAN MATA BAGI PENGUNAAN KOMPUTER

Penggunaan komputer dengan cara betul dapat menjamin kesihatan mata yang baik. Beberapa panduan disediakan bagi pengguna komputer iaitu :

+ Kedudukan skrin komputer

Pastikan kedudukan komputer sama paras dengan mata dalam keadaan horizontal dan 30 cm dari mata.

+ Pencahayaan yang bersesuaian

Keletihan pada mata akibat penggunaan komputer berlaku apabila terdapat cahaya yang berlebihan dari sumber luar (matahari) dan lampu di dalam rumah atau pejabat. Pastikan pencahayaan di sekeliling komputer separuh lebih malap daripada cahaya lampu yang digunakan di rumah dan pejabat. Gunakan lampu pejabat atau bilik yang mempunyai intensiti yang bersesuaian.

Saturday, September 2, 2017

Overcoming Alzheimer


After the age of 50 one may experience many types of illnesses.
But the one I am most worried about is Alzheimer's.
Not only would I not be able to look after myself, but it would cause a lot of inconveinence to family members....

Monday, August 21, 2017

Doa mustajab seorang ibu

Ibu pemilik doa mustajab....
Anak aku baik
Anak aku rajin
Anak aku taat
Anak aku soleh
Anak aku bijak
Anak aku pandai
Anak aku bertuah
Mulut ibu masin dan dialah pemilik doa mustajab.

Tuesday, August 15, 2017

Tip mendidik anak

1— Jika melihat anakmu menangis, jangan buang waktu untuk mendiamkannya. Cuba tunjuk burung atau awan di atas langit agar dia melihatnya, dia akan terdiam. Kerana psikologi manusia saat menangis, adalah menunduk.

2— Jika ingin anak-anakmu berhenti bermain, jangan berkata: "Dah, sudah main, stop sekarang!". Tapi katakan kepada mereka: "Main 5 minit lagi yaaa". Kemudian ingatkankembali:"Dua minit lagi yaaa". Kemudian barulah katakan:"Dah, waktu main sudah habis". Mereka akan berhenti bermain.

3— Jika anak-anak sedang bertelingkah atau menyebabkan keadaan riuh di sesuatu tempat, dan engkau ingin mengalih perhatian mereka, maka katakanlah: "siapa yang mau mendengar cerita ibu? angkat tangan..". Salah seorang akan mengangkat tangan, kemudian disusul dengan anak-anak yang lain, dan semuanya akan diam.

4— Katakan kepada anak-anak sewaktu mahu tidur:"tidur sayang.. besok pagi kan kita sholat subuh", maka perhatian mereka akan selalu ke akhirat. Jangan berkata: "Jom tidur, besok kan sekolah", akhirnya mereka tidak sholat subuh kerana perhatiannya adalah dunia.

5— Nikmati masa kecil anak-anakmu, kerana waktu akan berlalu sangat cepat. Kenakalan dan kekanak-kanakanmereka tidak akan lama, ia akan menjadi kenangan. Bermainlah bersama mereka, tertawalah bersama mereka, berguraulah bersama mereka.

6— Tinggalkan HP seketika, dan matikan juga TV. Jika ada teman yang menelefon urusan tak penting, katakan:"Maaf, saya sedang sibuk dengan anak-anak". Semua ini tidak menyebabkan jatuhnya wibawamu, atau hilangnya keperibadianmu.Orang yang bijaksana tahu bagaimana caramenyeimbangkan segala sesuatu dan menguasai pendidikan anak.

Selain itu, jangan lupa berdoa dan bermohon kepada Allah. Dengarkan doa kita didepan anak-anak supaya mereka tahu betapa pentingnya mereka pada kita.

Wednesday, August 9, 2017

Bahana saka

Berikut saya kongsikan satu petikan tentang saka. Harap dapat membantu meningkatkan kefahaman kita tentang hal ini.
*********************
Tanda-Tanda Seseorang Itu Mempunyai Saka…

GEJALA PADA WAKTU TIDUR:

* Susah tidur malam, tidak boleh tidur kecuali setelah besusah payah.
* Sering terjaga pada waktu malam dalam keadaan cemas dan takut.
* Mimpi buruk yang dikenali kabus seperti mimpi melihat sesuatu yang mengancamnya lantas menjerit meminta pertolongan, malangnya tiada siapa mendengar. Biasanya erjadi dalam keadaan ‘kena tindih’.

Monday, July 31, 2017

Petua mudah

Perkongsian melalui WhatsApp.

*4 PENGETAHUAN AM* yg wajar dikongsi:

1. Tersedak makanan,
2. Salah bantal,
3. Cramp kaki,
4. Kaki semut2 @ kebas

_InsyaAllah pengetahuan ini berguna utk kita menolong orang lain_

Tuesday, July 25, 2017

Produk berasaskan daun bidara

Banyak syarikat yang mempronosi barangan berasaskan daun bidara. Kesedaran tentang penggunaan daun bidara juga telah meningkat di kalangan ahli masyarakat.

Khasiat daun bidara

1. Menghalang gangguan makhluk halus
2.Memandikan Jenazah
3. Penguatkan Rambut
4. Menghilangkan Jerawat
5. Menghilangkan Bau Darah Bekas Haid
6. Bahan makanan dan minuman
7. Menyembuhkan sakit kulit dan terbakar
8. Bahan Kosmetik
9. Masalah kulit basah membentuk bakteria dpt di keringkn dgn pati bidara

Saturday, July 22, 2017

Kisah pengakhiran dua beradik

Kisah yang sangat menyayat hati. 
Siapa juga pun mendengarnya tentu terpalit rasa sayu yang amat sangat.

Kejadian yang mengejutkan.
Rumah mereka terbakar, bermula api dari ruang tamu bawah kabarnya. Mungkin juga disebabkan rumah itu yang sudah dihuni selama lebih 40 tahun itu, sudah uzur "wiring" nya.

Tuesday, July 11, 2017

Apa itu pemikiran negatif?



Cuba perhatikan apa yang kita cakapkan hari-hari, adakah tanda-tanda bermula dari pemikiran negatif?
* Disebabkan dialah, disebabkan tempat inilah, disebabkan merekalah, saya jadi begini.
* Saya buat bisnes kecil-kecilan saja.
* Tunggu simpanan saya cukup, baru kita boleh melancong dan membeli belah.
* Selagi awak tak capai pendapatan lima angka, jangan datang ke sini.
* Bos saya sangat garang, mungkin dia tidak sukakan saya dan saya akan dibuang kerja sedikit masa lagi.
* Hati-hati berjalan di kawasan itu, saya dengar ada banyak kes bunuh terjadi di situ.
* Saya takut kerugian.


Tuesday, July 4, 2017

Langkah awal menangani strok

Jika ada di antara keluarga kita yang terkena stroke, jangan panik. Itu kuncinya. Sebab, jika anda panik, justru akan memburukkan lagi stroke yang dialaminya.


Ada 1st aid (langkah pertama) dijamin sangat berkesan. Cara ini sudah diperkenalkan secara meluas, agar menjadi pertimbangan masyarakat sebagai alternatif pertolongan pertama bagi orang yang terkena stroke.

Cara ini merupakan kaedah penyembuhan melalui "Pelepasan Darah". Tujuannya untuk menolong si pesakit agar stroke itu tidak 'fatal'. Bahkan dipastikan hampir tidak ada kesan sampingan.

Perlu diketahui, orang yang terkena stroke, pembuluh darah di bahagian otak lambat laun akan menuju ke proses perpecahan. Bila menghadapi keadaan demikian, jangan panik ... jangan sekali panik.

Tuesday, June 27, 2017

Jemputan istimewa di Hari Raya


Kami diperkenalkan dengan Elizabeth untuk mencuba sessi Sound Therapy.
Oleh kerana tiga sessi percubaan itu dilakukan semasa bulan puasa, kami telah menjemput Elizabeth merasai sambutan Hari Raya bersama kami.

Apa itu "sound therapy"?

Sesuatu yang baru bagi saya juga. Dari apa yang diceritakannya, setiap zarah di dalam badan kita ada getarannya yang tersendiri. Bunyi pula dihasilkan dan mempunyai getaran tersendiri juga. Getaran bunyi luaran ini, akan membantu merangsang sel-sel badan termasuk sel-sel otak.

Saturday, May 27, 2017

Berpuasa untuk mendapatkan tenaga

Dulu masa kecil saya beranggapan perlu makan banyak untuk mendapat tenaga. 

Jadi bila berbuka dan sahur banyak masa digunakan untuk membantu emak menyediakan makanan dan banyak juga masa untuk makan.

Rupanya untuk kekal bertenaga, sihat dan bersemangat, kita perlu banyak minum air. Makan ala kadar dengan kurma, susu, mentega, bubur barli.

Thursday, May 18, 2017

Minum yang segar


*Mengapa kita perlu air Kangen yg fresh?*

Air Kangen perlu diambil secepat mungkin dari Machine utk mendapatkan kebaikan maksima dan true health. 

Fresh Kangen Water mengandungi ion OH- yg banyak serta kandungan *Active Hydrogen (Hydrogen Gas), H2* yg tinggi. 

Apabila Air Kangen dibotolkan, hydrogen gas yg terhasil akan hilang dlm masa beberapa hari dan Ion OH- yg  pada mulanya amat banyak akan *berkurangan* berkadaran ngn masa disebabkan Ion *OH- telah mula bergabung dgn ion mineral yg lain spt ion Mg2+, ion Ca2+ utk membentuk Magnesium Hydroxide and Calcium Hydroxide.*

Tuesday, May 2, 2017

Badan terlalu beralkali?

*Can you become too alkaline by drinking alkaline water?*

The answer is no, because your body tightly regulates its pH levels. The condition of becoming too alkaline, called alkalosis, can only be caused by consuming too much of something that is highly alkaline, like baking soda.

Did you know? The condition of becoming too alkaline, called alkalosis, is extremely rare. But the condition of becoming too acidic, called acidosis is extremely common. That’s why alkaline water is good for your health: Your body needs the alkalinity.

Wednesday, April 12, 2017

Amalan yang merosakkan buah pinggang

*10 Tabiat Harian Ini Boleh Merosakkan Buah Pinggang*

Dalam badan kita terdapat satu organ yang berbentuk seperti kacang, iaitu buah pinggang. Setiap orang dikurniakan sepasang buah pinggang. Setiap satu daripadanya bersaiz lebih kurang sebesar penumbuk, dan terletak betul-betul bawah tulang rusuk bersebelahan dengan tulang belakang. Fungsi organ ini adalah mengekstrakkan bahan buangan daripada darah, mengimbangi cecair dalam badan, menghasilkan air kencing dan membantu fungsi badan yang lain.

Setiap hari, *badan kita akan menapis 113 hingga 140 liter lebihan cecair, air kencing dan bahan buangan.* Tujuannya adalah untuk *mengelakkan lambakan bahan buangan di dalam badan*. Buah pinggang juga *mengekalkan tahap elektrolit dalam badan*. Ia juga menghasilkan *hormon-hormon yang mengawal tekanan darah, menghasilkan sel darah merah dan mengekalkan kekuatan tulang.*

Jadi, amatlah penting untuk kita memastikan buah pinggang kita sentiasa sihat. Kita tidak akan dapat mengetahui sama ada buah pinggang kita sihat ataupun mengalami kerosakan. Oleh itu, kita perlu mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan daripada kerosakan buah pinggang.

Monday, April 10, 2017

Kemurungan: Peringkat pemulihan 5


Peringkat 1 dan 2

Peringkat 3 dan 4

PERINGKAT 5. BERTINDAK UNTUK BERUBAH.

Di peringkat ini, mereka mahu bertindak untuk mencapai impian. Ada yang mencari kerja sebagai separuh masa atau sukarela, ada juga yang bertugas sebagai kumpulan sokongan.

Bagaimana orang lain boleh membantu?


  • bantu dia menggunakan ilmu dan kemahiran yang ada,
  • pantau pencapaiannya supaya realistik dan boleh dicapai,
  • tawarkan sokongan dan sumber bantuan, 
  • berikan sokongan untuk dia melakar matlamat yang baru dan melupakan penyakit,
  • bantu dia mengatasi pemikiran negatif yang datang,
  • galakkan dia untuk bertenang dan menikmati pengalaman.


Mereka sebenarnya mempunyai kuasa untuk mencipta kehidupan yang mereka mahukan. Kemungkinan itu tiada penghujungnya.


Jangan sebut...

Semua ni dalam fikiran awak aje.
Kita semua ada masanya akan lalui seperti ini.
Awak tak apa-apa, jangan risau.
Lihat dari sudut positif.
Kenapa awak ni?
Kenapa tak baik-baik lagi?
Awak ada banyak sebab untuk teruskan hidup, kenapa nak mati?
Saya tak boleh bantu awak.



Sila sebut....

Awak bukan keseorangan (You are not alone in this).
Saya akan bantu awak.
Saya faham penyakit awak ni memang betul-betul wujud, dan sebab itu ia mengganggu pemikiran dan perasaan awak.
Saya mungkin tak faham sepenuhnya tentang penyakit ini tapi saya mahu bantu awak.
Awak amat penting bagi saya. Kehidupan awak penting kepada saya.
Beritahu macam mana saya boleh bantu.
Saya di sini untuk bantu awak. Kita akan lalui bersama.

Selain itu, cuba dapatkan maklumat lebih lanjut berkenaan pesakit. Dokumenkan perkara-perkara ini.

1. melalui pakar psikiatri, doktor atau kawan rapat pesakit untuk menangani sebarang krisis diri.
2. minta izin untuk berbincang dengan doktor tentang langkah-langkah pemulihan.
3. rawatan dan ubat-ubatan yang diberi kepada pesakit, termasuk dos atau pemakanan khas untuknya.
4. tanda-tanda amaran yang penyakitnya menjadi bertambah serius dan bagaimana anda boleh membantu.
5. kerja harian yang anda bleh bantu seperti menguruskan kain baju, memasak dsb.

Selain dari ini, berusahalah untuk bersabar, bersopan santun dan beradab dengan pesakit selayaknya. Menunjukkan penghargaan anda terhadap pesakit sebagai seorang teman berbicara itu sudah mampu memberi kekuatan kepada pesakit.

Kemurungan: Peringkat pemulihan: 3 dan 4


Peringkat 1 dan 2

PERINGKAT 3. MENYEDARI DAN PERCAYA BAHAWA PERUBAHAN ITU SATU KEMUNGKINAN YANG BESAR. 

Di peringkat ini, sudah datang kepercayaan bahawa berubah itu satu kemungkinan. Harapan adalah kuasa besar yang mampu mengubah. Hidup menjadi lebih baik bila perubahan boleh dilakukan.

Bagaimana orang lain boleh membantu?


  • berkuasa untuk mengambil langkah kecil untuk kehidupan yang lebih sihat.
  • contohnya disiplin masa bangun dan tidur, beriadah, ubah cara pemakanan sihat, hadiri majlis ilmu, sertai kumpulan sokongan, ikut temujanji rawatan/terapi.
  • ngatkan pesakit bahawa dia ada kuasa untuk berubah.
  • bantu dia untuk kenalpasti apa yang perlu diubah dan apa pencapaian yang sepatutnya. 
  • bantu dia untuk fokus kepada mengubah perkara2 negatif yang dilakukan selama ini menjadi positif. berikan sebab2 yang munasabah untuk dia membuat perubahan. dirinya sendiri haruslah mahu berubah secara sukarela.


ie. pada masa ini, agak sukar untuk dia bersetuju mengubah perkara yang sudah biasa dia lakukan. pertanyaan pertama biasanya...kenapa perlu diubah?



PERINGKAT 4. MEMBERI KOMITMEN UNTUK BERUBAH. 

Di peringkat ini, pesakit berasa cara berfikir mereka berubah. Mereka mula mempersoalkan mengapa masih terbelenggu oleh penyakit ini dan mencari jalan untuk berubah. Timbul kesedaran untuk memperbaiki diri dan peluang yang terbuka untuk mereka.

Bagaimana orang lain boleh membantu?


  • kenalpasti minat atau aktiviti yang menggembirakan,
  • kenalpasti perkara yang tidak memuaskan hati dan ubah,
  • galakkan mereka mencari apa yang membuat mereka rasa lebih sihat,
  • cadangkan cara-cara untuk berubah,
  • bimbing ke arah mencapai matlamatnya.


Perkara paling penting adalah mulakan sedikit demi sedikit. Ubah perlahan-lahan, kecil-kecilan. Bantu mereka untuk teruskan.

Peringkat berikutnya


Kemurungan: Peringkat-peringkat pemulihan

PERINGKAT-PERINGKAT PEMULIHAN DARI KEMURUNGAN

Di sini saya petik peringkat-peringkat pemulihan sebagai panduan untuk pemberi jagaan. Sebagai pemberi jagaan, amat perlu untuk anda memerhatikan perubahan tingkah laku dan mood pesakit. Dengan memahami peringkat-peringkat berikut, anda boleh membantu pesakit untuk pulih.

Mengatasi stigma

Terlalu banyak stigma; ramai yang berkata penyakit mental disebabkan oleh kecacatan atau keturunan. Namun, penyakit ini benar-benar wujud dan boleh diubati. Penyakit mental bukan satu kegagalan atau ketidakupayaan. Ia harus dilabel sebagai satu penyakit yang memerlukan rawatan profesional.

Pemulihan adalah satu proses yang memakan masa. Berikut disenaraikan secara ringkas peringkat2 pemulihan:

Peringkat 1. Menghadapi dan menangani kesan daripada penyakit ini dari segi emosi, fizikal, medikal dan spiritual.

Peringkat 2. Merasakan hidup amat terhad. Tiada gunanya untuk hidup lagi, putus asa, bersendirian tiada yang bantu, tidak sabar, marah.

Thursday, March 23, 2017

Tanda awal kanser

Tanda-Tanda Awal Kanser

1. Kanser Pangkal Rahim - Sebarang lelehan atau pendarahan yang luarbiasa, sakit selepas bersenggama dan turun berat badan.

2. Kanser Payudara - Bengkak atau gumpalan di buah dada, keluar cairan berdarah dari puting, pembesaran kelenjar di ketiak, kedutan pada kulit di buah dada.

3. Kanser Usus Besar - Perubahan tabiat membuang air, hilang berat badan, sakit dalam perut dan usus, berlaku pendarahan semasa membuang air.

4. Kanser Paru-Paru - Batuk kuat berterusan, batuk berdarah, nafas termengah-mengah, sakit dada dan hilang berat badan.

Friday, March 17, 2017

Jenis kurang upaya mental

Got this info from another group which is useful to assess our special child.

��������������

Fakta Jumaat: Apa itu Kurang Upaya Intelektual, Autisme, ADHD dan Disleksia?

"Neurodevelopmental disorders" adalah diagnosis masalah perkembangan yang selalunya diberikan kepada kanak-kanak, seawal 3 tahun. Diagnosis di bawah kategori ini adalah Kurang Upaya Intelektual, Autisme, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (Masalah "hyper") dan Disleksia.

Adalah penting untuk menyedari bahawa walaupun kesemuanya adalah di bawah kategori yang sama, setiap diagnosis ini adalah berlainan dari segi simptom (kriteria).

Berikut adalah informasi tentang setiap diagnosis.

KURANG UPAYA INTELEKTUAL: individu yang diberikan diagnosis ini mempunyai IQ (tahap intelek/kepandaian) yang lemah, dan mempunyai kelemahan yang ketara dari segi perkembangan seperti mempunyai masalah pertuturan, masalah pergaulan, masalah penjagaan diri dan tidak boleh berinteraksi di komuniti tanpa pantauan daripada penjaga (e.g. ibu, bapa, makcik, dll). Kebolehan untuk berfikir dan untuk membuat keputusan akan terganggu kerana pemikiran adalah tidak sesuai dengan umur.

AUTISME: Individu yang diberikan diagnosis ini mesti mempunyai masalah dalam 3 aspek iaitu dari segi pertuturan (speech delay), masalah pergaulan (Tidak berminat untuk bergaul atau bersosial) serta mempunyai tingkahlaku stereotipikal (e.g. tingkahlaku terhad dan berulang yang mungkin dianggap aneh oleh masyarakat dan obsesi terhadap sesuatu benda/isu). Ada segelintir individu yang mempunyai autisme mempunyai KEPANDAIAN DALAM SATU BIDANG (gifted/savant), tapi ini adalah SANGAT JARANG. Kebolehan untuk berfikir dan untuk membuat keputusan akan terganggu kerana cara mereka berfikir dan memahami dunia adalah lain daripada golongan biasa.

ATTENTION DEFICIT HYPERACTIVITY DISORDER /MASALAH HYPER (ADHD). Pertama sekali, Individu yang diberikan diagnosis ini mempunyai masalah dari segi tumpuan, fokus dan tumpuan. Amat sukar untuk mereka memberi tumpuan kepada persekitaran atau aktiviti, walaupun aktiviti tersebut adalah sesuatu yang amat diminati. Yang kedua, tumpuan mereka senang terganggu. Mereka juga adalah impulsif, maksudnya bila mereka nak buat sesuatu, susah untuk mereka untuk menahan diri daripada terus melakukannya. Yang terakhir sekali, mereka adalah "hyperactive" atau sukar untuk duduk diam. Kebolehan untuk berfikir dan membuat keputusan mungkin terganggu jika simptom tidak dikawal dengan terapi atau ubat daripada psikiatrist.

DISLEKSIA: Diagnosis ini diberi kepada individu yang mempunyai masalah dari segi akademik, khususnya masalah membaca dan menulis. Walau bagaimanapun, IQ (pemikiran/kepandaian) mereka adalah di tahap normal dan mungkin lebih baik daripada rakan sebaya. Oleh itu, kebolehan untuk berfikir dan membuat keputusan adalah sama seperti orang yang "normal".

Perlu diingatkan bahawa tahap teruknya setiap simptom dalam setiap diagnosis adalah berbeza kerana setiap individu adalah berbeza. Oleh itu, adalah amat penting untuk mendapatkan penilaian psikologi yang komprehensif daripada Ahli Psikologi Klinikal untuk mendapatkan diagnosis yang tepat.

Kami berharap penerangan ini dapat membantu anda dan kawan-kawan anda. Tolong sebarkan maklumat ini supaya kita sama-sama dapat memahami dengan lebih lanjut tentang isu ini.

Untuk maklumat lanjut, sila hubungi Ahli Psikologi Klinikal yang terdekat atau PM kami di Mental Health & You. :)

#MentalHealthAndYou #MalaysiaMentalHealth #MentalHealthAwarenes

Monday, February 20, 2017

Skil keibubapaan itu perlu

"PENDERAAN SENYAP" YANG TAK DISENGAJAKAN
.
I just read about Children Emotional Development dan saya mula perasan yang ramai ibu bapa (termasuk saya) sebenarnya selalu "dera" anak secara senyap dan tanpa sedar.
.
Yes, memang kita tak pukul anak dengan kayu golf,
kita tak rotan anak dengan paip getah,
kita tak sebat anak dengan tali pinggang,
kita tak ikat anak kat pokok rambutan,
kita tak tampar anak sampai berbekas,
kita tak maki anak depan orang,
kita tak cekik anak bila mereka nakal,
sebab kita tahu--
itu adalah penderaan.
Itu kejam.
Itu dosa.
Dan itu semua tak membantu malah membantut perkembangan anak. 
.
Tapi yang kita tak tahu adalah--
banyak penderaan yang kita sebenarnya lakukan terhadap anak-anak tanpa disedari.

Saturday, February 18, 2017

KW: Why is it important

Question:
Why is it important to drink alkaline ionised water with a high negative ORP?

Answer: 
Free radicals are among the most damaging molecules in the body and are highly unstable molecules that are oxidizing agents and are electron deficient. 

This is one of the principal causes of disease in the body ranging from life-threatening conditions such as heart disease, stroke and cancer, to less severe conditions such as sunburns, arthritis, cataracts, and many others. 

Free radicals MUST get electrons from somewhere and will steal them from whatever molecules are around, including normal, healthy tissues. 

The negative ions in alkaline water from an electrolysis machine are a rich source of electrons that can be donated to these free radicals in the body, neutralizing them and stopping them from damaging healthy tissues. Specifically, these ions have the potential to engage in the chemical reactions necessary to neutralize oxygen free radicals.

Alkaline ionized water is a strong source of anti-oxidants since it contains an abundance of free electrons which can be donated to the body in order to neutralize free radicals.


Reference:


************************************

Sedikit penerangan dari apa yang dimaksudkan oleh penulis dalam artikel di atas.

Radikal bebas adalah molekul yang tidak stabil kerana ia tiada pasangan.

Sebagai radikal bebas, ia MESTI dapatkan pasangan dari molekul terdekat dengannya. Dalam istilah lain, radikal bebas MENCURI pasangan kepunyaan orang lain. Biasanya radikal bebas ini akan mencuri pasangan dari sel badan kita.

Secara ringkasnya, air (H2O) mempunyai 2 atom hidrogen dan 1 atom oksigen. Melalui mesin Kangen, proses elektrolisis telah mengasingkan ion-ion hidrogen (H+) dan oksigen (OH-) itu.

Dengan kehadiran ion-ion negatif dalam air alkali berion ini,  menjadikan ia kaya dengan sumber elektron untuk diDERMAkan kepada radikal bebas di dalam badan kita. Radikal bebas ini dineutralkan dan menghentikan ia dari merosakkan tisu-tisu badan.


Ulangkaji kimia pula....

** ATOM adalah unsur terkecil yang tidak dapat dipecahkan lagi melalui proses kimia. Setiap atom terbentuk dari gabungan proton, neutron dan elektron. Setiap proton mempunyai caj elektrik positif, elektron bercaj elektrik negatif manakala neutron bercaj elektrik neutral.

** ION adalah molekul yang telah kehilangan atau mendapat satu elektron melalui proses kimia atau alam semulajadi.


Rujukan:
Apa itu ATOM?

Struktur ATOM

Apa itu ELEKTRON?

Apa itu ION?

Memahami proses elektrolisis


Friday, February 17, 2017

Harapan yang hilang

Masih lagi belum tahu memakai bajunya sendiri.
Walau sudah bertahun-tahun.
Walau sudah setiap hari.
Tika diasak untuk terus mencuba,
Fahamnya tak kunjung tiba,
Dia akhirnya mengalah.
Membiarkan saja pakaiannya di situ.
Sanggup menanti orang lain
Sanggup menunggu dan terus menunggu
Namun untuk melakukan sendiri
Adalah suatu kepayahan
Adalah suatu kegagalan
Yang dia sendiri tidak mengerti
Apa asal tujuannya disuruh
Dan disuruh lagi...

Thursday, February 16, 2017

Mendapatkan bantuan psikiatri


Tugas setiap individu adalah untuk kekal sihat
Sihat fizikal
Sihat mental
Sihat rohani
Bila sihat, barulah kita produktif
Bila sihat, setiap tugas menjadi mudah
Bila sihat, barulah boleh menyumbang
Bila sihat, segalanya menggembirakan
Alangkah bahagianya!





Monday, February 13, 2017

Petua hentikan batuk

✨How to stop cough in 5 minutes!!! ✨

This is a must try......

We have all been kept awake by our own or someone else's cough. Try this and pass it on. The tip and not the cough. ANYTHING is better than antibiotics. Even babies could benefit from this and the parents wouldn't worry about the safety of their child. And of course, it is harmless and free from any type of side-effects.

READ IT ALL. It works 100 percent of the time, although the scientists at the Canada Research council (who discovered it) aren't sure why.

Treatment :

To stop nighttime coughing in a child (or an adult, as we found out
personally), put Vicks Vapor Rub generously on the bottom of the feet at bedtime and then cover with socks.

Even persistent, heavy, deep coughing will stop in about five minutes and stay stopped for many, many hours of relief. This works 100 percent of the time, and is more effective in children than even very strong prescription cough medicines. In addition it is extremely soothing and comforting and they will sleep soundly. I heard the head of the Canada Research Council describe these findings on the part of their scientists when they were investigating the effectiveness and usage of prescription cough medicines in children, as compared to alternative therapies like acupressure. I just happened to tune in to a.m. Radio and picked up this guy talking about why cough medicines in kids often do more harm than good due to the chemical
makeup of these strong drugs, so I listened. It was a surprising finding and found to be more effective than prescribed medicines for children at bedtime, and in addition to have a soothing and calming effect on sick children who then went on to sleep soundly. My wife tried it on herself when she had a very deep constant and persistent cough a few weeks ago, and it worked 100 percent! She said it felt like a warm blanket had enveloped her. The coughing stopped in a few minutes, and believe me this was a deep (incredibly annoying!) every few seconds, uncontrollable cough and she slept cough-free for hours every night she used it. If you have children or grandchildren, pass it on. If you end up sick, try it yourself and you will be absolutely amazed by the effect.

��Dr Shingornikar N N��

Monday, February 6, 2017

Pesanan untuk ibu lepas bersalin

Kes bayi 2 bulan dikelar.��

Tak ramai pasangan yang ambil tahu tentang kesan tekanan emosi (BABYBLUES) yang dihadapi oleh wanita khususnya selepas melahirkan anak terutama semasa dan selepas pantang. Malah banyak yang tidak mengetahui bahawa jangka masa berpantang adalah penting untuk menentukan sama ada ibu akan kembali normal seperti sebelumnya atau si ibu akan menderita akibat tekanan emosi seumur hidup.

Penyakit tekanan emosi ini dikaitkan dengan situasi ibu meroyan, yang mana ibu-ibu mengalaminya sewaktu atau selepas dalam pantang. Untuk lebih jelas baca perkongsian dari saudara Taufiq Razif ini...

Hari ni mood saya agak suram. Mana tak suram bila terbaca berita tergempar yang mana seorang ibu sanggup tikam anak sendiri bertubi tubi sebanyak 20 tikaman! Dan salah satu tikaman tu menyebabkan usus anaknya terburai keluar!

Saya sedih tapi saya tak pelik. Dalam dunia perubatan benda ni sebenarnya memang wujud. Penyakit ni dinamakan Pospartum Psychosis. Orang Melayu kita biasa panggil Meroyan.

Dalam dunia perubatan ada 3 peringkat penyakit yang kita biasa sebut Meroyan ni.

1. Baby blues

Baby blues ni kiranya level meroyan paling rendah la. Biasanya berlaku dua tiga hari lepas bersalin dan boleh berlanjutan sampai dua minggu lamanya.

Benda ni agak biasa la untuk ibu yang baru beranak pertama kali kan. Yela, malam yang dulunya sunyi sekarang dihiasi tangisan bayi kecil yang nyaring dan kuat tu sampai ke pagi. Dengan jadual waktu tidur si ibu yang entah ke mana dan ditambah lagi dengan suami yang tak reti nak membantu memang la si ibu jadi mudah stress. Suami yang nampak tahi hijau baby pun dah muntah hijau memang membuat si ibu bertambah stress.

Tanda-tanda si ibu dah kena baby blues ni adalah:

+ mood swing

+ mudah cemas

+ selalu menangis

+ kurang selera makan

+ susah tidur

2. Pospartum depression

Ni level Meroyan yang pertengahan. Penyakit ni macam Baby Blues jugak tapi simptomnya lebih teruk dan lebih lama. Biasanya boleh sampai 6 bulan lepas bersalin. Ibu yang kena Pospartum Depression ni biasanya nak jaga baby dia sendiri pun dah tak berapa nak mampu.

Antara tanda-tanda dah kena penyakit ni:

+ mood swing yang teruk

+ menangis yang melampau lampau

+ susah nak bonding dengan baby. Kadang ada rasa benci kat baby sendiri

+ rasa takde tenaga dan tak boleh tidur

+ rasa nak hempas baby ataupun cederakan baby

+ rasa diri tak berguna

3. Pospartum Psychosis

Ni level Meroyan yang paling dasyat. Biasanya yang kena penyakit ni akan berhalusinasi. Kalau si isteri yang dalam pantang dah mula merepek cakap yang bukan bukan atau dia cakap nampak benda yang bukan bukan sila berhati hati. Macam kes Pretty yang sanggup bunuh anaknya sendiri. Bila disoal siasat dia boleh pulak cakap dia cuma bunuh perompak je.

Memang ibu yang kena Pospartum Psychosis ni tak boleh jaga anak sendiri sebab masa tu fikiran dia dah tak rasional dah. Sebab tu suami yang ada isteri baru lepas bersalin sila jaga fizikal dan mental isteri baik-baik.

Jangan bagi isteri stress walaupun sedikit.

Jangan bagi isteri fikir kain kat jemuran dah angkat ke belum.

Jangan bagi isteri fikir pinggan kat dapur dah cuci ke belum.

Biarlah isteri kita cuma fokus pada baby yang baru lahir je. Biarlah dia menyusu dengan penuh tenang dan tenteram. Isteri kita baru je mengalami kesakitan fizikal yang sangat dasyat masa melahirkan zuriat kita, jangan la kita tambah kesakitan pada jiwanya pula ye. Lebih-lebih lagi dalam tempoh berpantang.

Jom bantu isteri kita!

PESANAN: Saya Taufiq Razif bukan doktor sakit jiwa tapi saya rasa ilmu ni semua suami kat dunia WAJIB tahu! Bahaya sangat bila suami takde ilmu nak kenalpasti tahap stress si isteri yang baru lepas bersalin. Sila la tag dan share pada pasangan masing-masing. Semoga bermanfaat.

Sumber: Dr Taufiq Razif

Saturday, January 28, 2017

Do it yourself

Berkongsi artikel yang saya terima melalui WA:


A 1963 Harvard graduate said this:

"My one big mistake in life has been providing a trust fund for my five' children. I'm very comfortable paying for an education for as long as they want to study in a reputable university.
However, providing additional funds so they could have a lifestyle beyond what they have achieved on their own was a mistake".

A leadership teacher, John Maxwell says and I quote "If you do everything for your children, what will they do for themselves?"

By the time they finish university education, we have slaved and built houses for them, put car keys in their hands and bankrolled their wedding.

What will they do for themselves? In the course of doing these for them, some people develop hypertension and all sorts of illnesses. Some slump and die. Some even steal to achieve these for their children.

*I submit to you all that inheritance goes beyond material things. Give your children the right values, strong character and a revelatory knowledge of the power they carry as a creature of God*

Then they will create water to sell in the desert and sell sand to the Arabs to build mansions for themselves.

Do something for your children to make them have a softer take off. The keyword is 'take off'. Do not take over their lives because you yourself have your life to live.

Think about these things critically and adjust your approach religiously.


Tuesday, January 3, 2017

Perjalanan hidup sebagai panduan

Dr Hamid Arshat seorang pakar sakit puan yang popular merupakan antara individu yang kerap melakukan umrah setiap tahun secara DIY atau persendirian. Baca posting beliau yang sangat bermanfaat dan boleh jadi panduan dalam hidup kita:

33 PESANAN DR HAMID ARSHAT KEPADA CUCU-CUCU BELIAU SEMPENA TAHUN BARU 2017

Alhamdulillah capai umor 72 tahun dan 46 tahun kahwin menghasilkan 5 orang anak dan 12 orang cucu . Saya anggap sebagai satu kejayaan dengan izin Allah SWT. Saya juga rasa amat bahagia kerana anak2 dan cucu2 dalam keadaan sihat walafiat.

Saya ingin tinggalkan pesanan kepada anak2 dan cucu2 dan mereka yang melayari ruangan ini beberapa panduan untuk kejayaan dan kebahagian hidup.

Baru2 ini saya dan isteri bawa 3 orang cucu remaja untuk mengerjakan ibadah umrah dan ziarah di Makkah dan Medinah.



1. Tidur awal.

Jadikan amalan dan budaya untuk tidur awal. Bila sudah penat kerja mudah kita tidur. Kalau sukar tidur cuba baca quran tentu mudah tidur.
Jangan lupa baca fatiha, ayat qursi, 3 qul, zikir, istighfar an selawat sebelum lena. Juga jadi amalan baik ambil wuduk sebelum tidur.
Sebaiknya kita tidur 7 jam setiap hari.
Selepas solat zuhur ambil 'power nap' antara 10 - 15 minit. Ia beri tenaga untuk terus kerja hingga petang.

2. Bangun awal.

Saya bangun jam 5 pagi. Loceng jam dan radio alarm akan berbunyi setiap pagi. Sering saya terkejut dulu sebelum bunyi loceng dan radio kerana loceng alarm dalam minda saya sudah tergerak.
Baca doa bangun tidur 'Alhamdulillahi lazi ahyayna ba'da amatana wa alaihinusyur' disamping zikir istighfar dan selawat sebelum ketandas. Saya kejutkan isteri.

Saya solat tahajud 4 rakaat dan witir 3 rakaat. Tahlil arwah2 ibu bapa dan saudara2. Zikir panjang sebelum menuju masjid untuk solat subuh berjemaah.
Sempornakan solat lima waktu dan rukun islam yang lain

3. Sarapan saperti raja.

Amalkan makan sarapan pagi yang sempurna dan mengeyangkan untuk membekalkan tenaga dan kekuatan bila berkerja.

Saya makan buah2 dulu biasanya 3 butir keroma dan seterusnya 2 biji telor rebus setengah masak dicampur kicap manis dimakan dengan 2 keping roti multigrain toasted disapu cheese. Minum nescafe susu satu mug.

Kalau menginap dihotel yang menyediakan sarapan saya pastikan makan sebanyak yang bolih dan saya kurangkan makan tengah hari dan malam. Disamping banyak makan buah2an dan salad.

4. Supplemen vitamins dan lain2.

Selepas sarapan saya makanan supplemen2 vitamin2 dan antioxidants. Saya kongsi makan obimin, calcium dan fish oil dengan isteri; sudah berpuloh tahun saya amalkan. Saya makan lain2 saperti resveraterol dan Q10 yang baik untuk kesihatan jantung dan pil NuFocus untuk tenaga dan anti stress. Vitamin C 500mg dan jika saya dalam perjalanan atau kurang sihat saya makan vit C 1 - 2 gm sehari.
Walau pun saya banyak makan buah2 dan sayur2 saya perlu supplemen2 tersebut.

4. Pilih kerja yang diminati dan memberi keriangan.

Saya berkerja sebagai doktor kerana inilah kerjaya yang saya minati dan gembira melakukannya. Bila rasa boring dan stress ditempat kerja seseorang perlu fikirkan cari yang lain.

Kerja saya sebagai pakar bidan memang teruk dan berat tanggung jawabnya. Latihan yang saya lalui memang sangat getir dan mencabar.

Tapi sebab saya minat dan gembira melakukannya kerja ini akhirnya ia menjadi sumber hasil rezeki yang tinggi dan lumayan.

Disamping itu kerja saya jadikan ibadah untuk bekalan saya diakhirat kelak.

5. Amalkan exercise 30 minit setiap hari.

Tidak kira apa jenis exercise asalkan ia menggerak tubuh dan kuatkan otot2 dan sendi; Berjalan kaki, jogging, kayuh basikal, main golf, berenang atau lain2 saperti basuh kereta atau nencuci rumah.
Saya pileh berkebun (gardening) disekitar kawasan rumah untuk tanam kangkung, pucuk paku, kacang bendir, daun turi dan kesum, halia, bunga kantan; pokok pisang, kelapa, tebu dan buah markisa. 

Ini sebagai hobby sahaja tapi berkebun (mencangkul, cabut rumput rumpai dan tebas dahan pokok) bolih mengeluarkan peluh disamping berbagai hasil untuk dimakan.

6. Exercise paru2, mata dan kaki.

Amalkan deep breathing exercise selama 5 minit. Boleh dibuat dimana2 : sedang duduk di pejabat, sedang berdiri atau lain2 situasi ; sedut nafas panjang2 dan mendalam melalui hidung untuk mengembangkan paru2 dan hembus keluar dari mulut. Ulang beberapa kali untuk meningkatkan kadungan oksijen dalam paru2. 

Ia mengurangkan stress dan hilangkan mengantuk.

Untuk exercise mata ; mula2 padang jauh dan kemudian fokus pandangan pada jari yang didepan muka.

Cuba jalan naik turun tangga daripada naik lift. Ini bolih baikki aliran darah dan kekuatan jantung.

7. Amalkan catit dalam buku jernal dan diary.

Jadikan satu budaya dan amalan hidup untuk mencatit semua idea2, ilham, peristiwa2, cita2, rancangan, tindakan  kewangan dan lain dalam satu buku kecil yang bolih dibawa kemana2 dalam saku baju atau seluar.

Catitan ini sangat berguna untuk mengimbas semula idea2 dan tindakan demi untuk mencapai cita2.
Sampai sekarang berpuluh2 buku2 nota kecil  saya masih saya simpan dan seringkali saya singkap kembali cita2 idea2 dan peristiwa2 lampau. Memang sangat berguna dan bermenfaat. Saya lihat orang2 Jepun dan Korea sentiasa mencatitkan butir2 pertemuan dan perbincangan.

8. Catitkan cita2, azam dan sasaran dimerata2 tempat.

Bahagikan cita2 dan sasaran kepada pecahan2 kecil dan pastikan tempuh serta jangka waktu yang perlu dicapai.

Sasaran kecil mudah dicapai dalam jangka waktu yang pendek dan ini membina serta memperkukuh keyakinan diri untuk capai sasaran lebih besar.

Tuliskan visi dan misi hidup kita bagi jangka panjang dan pendek.
Destinasi kita ada syurga firdous diakhirat dan berkekalan selama2.

9. Amalkan baca dan terus membaca.

Untuk meningkatkan ilmu dan kemahiran sangat penting membaca. Kitab utama ialah quran dan baca beberapa muka setiap hari serta fahami makna. Insha Allah dapat barkah dan dipermudah urusan dunia.

Timba ilmu sehingga akhir hayat kita dari mana2 sumber khususnya dalam bidang kerjaya  dan  hobby kita.

10. Uruskan masa dengan bijak.

Kerja 40 jam seminggu iaitu 8 jam sehari dan 5 hari seminggu biasanya mencukupi. Bersedia untuk kerja overtime khususnya bila mula berniaga atau berlatih dalam bidang kerjaya masing2.

Pernah saya kerja 72 jam berterusan sebagai doktor pelatih di hospital Melaka.
Ingat tubuh badan kita dan minda ada hak untuk berehat.
Ingat jangan jadi hamba kerja.
Jangan merungut tidak cukup masa untuk menyiapkan sesuatu tugas. Bila bijak mengurus masa masalah kesuntukkan tidak akan timbul.
Jangan membazirkan masa dengan menonton terlalu banyak rancangan talivisyen atau bermain video games.

11. Banyak minum air.

Badan perlu air untuk menghidupkan organ2 penting saperti jantung otak dan buah pinggang. Kekurangan air menyebabkan dehydration yang mengganggu fungsi organ.
Orang lelaki perlu 3 liter dan perempuan perlu 2.2 liter sehari. Minum air mineral , air zam2 atau air masak suam.

Minum juz buahan segar - air kelapa muda, air jambu, air limau nipis/kasturi.
Minum air halia atau cuka apel debgan madu.

12. Bertindak, Berusaha dan Berkerja.
 
Jadi orang yang 'action oriented' yang suka dan gembira buat kerja serta menghasilkan sesuatu. Bila suatu cita2 dan sasaran telah dikenal pasti terus ambil tindakan segera. Jangan tangguh (procrastinate) ; ia menjadi pencuri masa.

Jangan jangan asyik merungut dan mengkritik sahaja.

13. Sangka baik terhadap orang lain. 

Jangan sering buruk sangka terhadap orang lain - kawan2 dan jiran kita, pekerja2 sepejabat atau lain.
Fikirkan mereka ada niat baik.
Fikir positif.

14. Bersyukur kepada Allah dan insan lain.

Sentiasa bersyukur atas segala nikmat yang Allah kurniakan - nikmat kesihatan, panca indera normal, rezeki, iman dan kebahagian hidup. Tunaikan hak dan perintah Allah.

15. Cakap lunak dan sedap didengar.  

Cakap2 yang berbentuk pujian dan sanjungan dengan ikhlas kepada mereka berhak menjadi penyejuk dan penawar hati dan merupakan suatu sedakah.

Jauhkan cakap2  negatif yang bolih matikan initiatif orang lain. Cakap2 positif memberi galakkan.
16. Senyum dan ucap salam selalu. 

Jangan terlalu serious. Senyum dan ketawa bolih kurangkan mental stress.
Beri senyuman dan ucap salam kepada orang lain walau pun tidak dikenali, ia merupakan sedekah. Munkin ini akan membuka pintu perkenalan.

17. Beristighfar ,taubat dan bermaafan. 

Mohon ampun kepada Allah setiap masa dengan istighfar berulang2 kali.
Mohon maaf jika kita buat kesilapan terhadap orang lain. Rendahkan diri.
Jangan buang tenaga membenci orang lain.
Sedia memaafkan orang lain - satu pahala besar dari Allah.

18. Terima teguran dan pendapat orang lain.

Jangan cuba menang dalam semua perbincangan.
Menerima dan menghormati pendapat orang lain bolih menjadikan kita dihormati walau pun mungkin kita tidak setuju.
Jangan buang dan sia-siakan masa bercakap fasal politik.

19. Jangan bersedih terhadap cacian, umpatan dan gosip. 

Lebih baik kita mohon perlindungan Allah daripada cuba memberi penjelasan.

20. Kawal kemarahan.  

Jangan balas kemarahan dengan tindakan buruk. Ucap aauzubillah, istighfar dan ambil wuduk. Sabar dan bertenang.

21.  Bertenang ketika pandu kenderaan dijalan raya. 

Jangan bertindak balas kepada provokasi daripada road bully atas kelakuan buruk mereka. Jangan bunyikan horn .Sabar dan bertenang ; sentiasa berzikir dan berselawat.

22. Biarkan apa orang fikir tentang diri kita. 
 
Jika orang berfikiran baik tentang kita ucapkan 'alhamdulillah'. Tetapi jika mereka fikir buruk , jangan risau atau sedih. Kita tahu diri kita sendiri. Yang penting pandangan Allah terhadap kita.

23. Muasabah diri.  

Cermin diri; tanya diri apa baiknya dan kelemahannya.
Jangan bandingkan diri dengan orang lain khususnya yang lebih kaya, lebih tinggi pangkat dan lebih mewah. Tengok kebawah pada orang2 yang miskin dan daif.

Kita lihat orang lain pada zahirnya sahaja sedangkan ciri2 lain dan dalaman kita tidak ketahui.

24. Kegagalan tangga kepada kejayaan.  

Kegagalan, kerugian niaga dan musibah adalah cubaan hidup. Bersabar, tabah dan terus berusaha. Jangan putus asa. Mohon pertolongan Allah.

25. Masa beredar, sekitaran berubah nasib kita juga akan berubah.  

Segala2 akan berubah; masalah2 akan selesai, yang buruk jadi baik dan kegagalan bertukar kepada kejayaan. Sabar dan solat mohon pertolongan Allah; berusaha dan tawakkal.

26. Jadi seorang pemberi dan pemurah.  

Jadikan satu amalan dan budaya untuk memberi sedekah, beri makan , beri hadiah , beri senyuman, beri galakkan dan seterusnya mengikut kemampuan dan kaedaan.

27. Jangan harap balasan dari orang yang kita tolong.  

Tolong orang dengan wang, barangan atau tenaga kerana Allah. Hati ikhlas dan tidak rasa bangga atau riak.
Allah akan balas jasa dengan cara lain dan lebih besar ganjarannya.

28. Mengetahui had diri.  

Kita hanya manusia. Ada had kemampuan. Jangan terlalu ghairah menempuhi risiko.
Sebelum menceburi sesuatu bidang buat analisa, penilaian dan dapatkan nasihat terlebih dahulu. Mampukah kita dari segi ilmu, kemahiran, tenaga dan kewangan. Ingat dan waspada.

29. Bergaul mesra dengan semua lapisan masyarakat.  

Jadi seorang peramah, mudah bergaul dan sesuaikan diri. 'Reach out' kita ambil initiatif mulakan perbualan. Mulakan dengan senyuman dan ucap salam.
Bila berjabat tangan genggam dengan kuat sambil senyum untuk menandakan kita ikhlas dan mesra.
'
30. Janji mesti ditepati.  

Bila berjanji dengan sesiapa pun untuk sesuatu urusan sama ada hal2 pekerjaan, kewangan, perayaan, pertemuan atau lain2 mestilah ditepati.

Jika janji untuk bertemu eloklah kita datang lebih awal dari waktu yang ditetapkan.

31. Bijak mengurus kewangan.  

Buat simpanan sedikit dari pendapatan bulanan dalam tabungan yang dikunci saperti tabung haji dan ASB.
Jangan percaya skim cepat kaya. Sudah beberapa kali tertipu.
Belanja untuk keperluan penting bukan ikut kemahuan. Hidup cara sederhana dan jangan terlalu mewah dengan membeli barang2 branded.

Waspada bila guna credit card dan perlu selesai bayar sebelum habis tempuh sebulan kerana kadar faedah terlalu tinggi.
Berhutang untuk beli hartanah sahaja kerana ada peningkatan nilai. Jangan berhutang untuk beli barang2 yang susut nilai.

Selesaikan semua hutang sebelum umor 60 tahun.
Waspada jika ada orang yang hendak berhutang dengan kita. Biasanya hutang tidak akan atau sukar dibayar. Ini pengalaman saya sendiri. Beri dia sedikit sebagai hadiah.

32. Dapatkan restu dan doa ibu bapa.  

Dalam segala urusan yang akan diceburi selain dari mendapat panduan Allah melalui solat istiharah doa dan restu ibu bapa sangat penting.
Sentiasa menghubungi dan ziarahi ibu bapa selagi mereka masih hidup.

RUMUSAN  

Untuk capai kejayaan dan kebahagian  hidup:
  • Perlu kuat iman dan taqwa
  • Perlu caragaya hidup sihat tanpa stress.
  • Berilmu dan kemahiran tinggi.
  • Berdisiplin.
  • Bijak dalam pengurusan.
  • Berakhlak mulia.
  • Kuatkan Silaturrahim.


##copy paste FB Dr Hamid Arsyat