Labels

Tuesday, April 21, 2009

Bagaimana di sekolah lain?

Saya sangat menghargai usaha pihak sekolah yang berusaha untuk meningkatkan komunikasi diantara guru dan ibubapa kepada anak istimewa. Ini menunjukkan peningkatan dalam kualiti pentadbiran dan perikemanusiaan dari pihak kerajaan sendiri. Terima kasih yang tidak terhingga dari saya. Tahniah atas usaha murni ini!!

Antara usaha terbaru yang dilakukan oleh guru di sekolah anak saya ialah:

1. buku mesej ("message book")

Buku ini menjadi satu alat untuk komunikasi antara guru dan ibubapa. Kita sedia maklum yang sianak tidak boleh berkomunikasi dengan berkesan, jadi cara ini melancarkan pertukaran maklumat dari guru mengenai anak murid dengan ibubapanya.

Buat masa ini, saya dapati buku ini digunakan lebih untuk membuat pengumuman tentang aktiviti sekolah, tetapi saya harap penggunaannya akan dikembangkan lagi bagi memberi munafaat secara spesifik untuk anak istimewa itu sendiri. Kedua-dua belah pihak (guru dan ibubapa) mesti menggunakannya untuk menyampaikan pesanan atau maklumat mengenai anak istimewa itu.

Ada pula masanya, apabila ibubapa terlupa memasukkan buku mesej ke dalam beg sekolah anak, tertinggallah buku itu di rumah tanpa mendapat maklumat baru.

Seorang ibu kepada anak istimewa yang tinggal di US memberikan pendapatnya bahawa di sana "message book" ini digunakan sepenuhnya oleh kedua-dua pihak. Contohnya, jika anak itu makan banyak untuk sarapan pagi pun, akan dicatitkan di dalam buku itu.

Saya suka idea itu, harap-harapnya ia akan menjadi kenyataan tidak lama lagi.

2. jawatan baru : Pembantu guru

Tujuan diwujudkan jawatan ini ialah untuk membantu guru pendidikan khas untuk fokus dalam soal pembelajaran anak istimewa. Masalah sampingan seperti nak membuang air, memegang pensil atau kertas itu akan dibantu oleh ahli jawatan baru ini.

Saya tidak pasti apakah latihan yang mereka perolehi untuk memenuhi jawatan ini. Nampaknya banyak juga yang mereka perlu tahu, seperti menjaga kanak-kanak yang diserang sawan, memberi makan dan juga membawa ke tandas. Bukan satu tugas yang mudah, kerana mereka bukan jururawat dan bukan juga guru sepenuh masa.

Sebagai ibubapa pula, tunjukkanlah penghargaan kepada pembantu guru ini. Berikan hadiah atau cenderahati pada waktu-waktu yang sesuai. Kerja mereka jangan diperkecilkan, tanpa mereka ramai ibubapa yang terpaksa berhenti kerja atau menggaji pembantu sendiri untuk menunggu anak istimewa mereka di sekolah.

Sanggupkah kita?

1 comment:

Sila beri komen yang membina dan berhikmah. Terima kasih didahulukan.