Labels

Friday, May 21, 2010

Mengurus anak GDD

Artikel ini adalah susulan tentang carian saya berkenaan anak GDD. GDD adalah singkatan bagi Global Developmental Delayed. Walaupun ia lebih tertumpu kepada GDD, tetapi panduan yang sama juga boleh digunakan bagi mengurus anak-anak istimewa yang lain.

Bagaimana mengurus anak GDD?
Oleh Samantha Cummings

Mengurus seorang anak yang lambat/lembab perkembangannya boleh menjadi terlalu mencabar dan memenatkan. Biasanya amat sukar untuk mengenalpasti apa yang kita beri adalah apa yang diperlukannya.

Tetapi mengurus anak lembab juga boleh menjadi sangat berharga jika kita tahu melakukannya. Artikel ini cuba mencari cara terbaik untuk kesejahteraan semua pihak yang terbabit.

Langkah 1: Bekerjasama dengan doktor dan ahli sistem sokongan. Amat penting untuk bekerjasama dengan semua peringkat ahli sistem sokongan OKU ini, Walaupun di negara kita agak masih terbelakang dalam bidang sistem sokongan untuk OKU ini, tetapi kemahiran menjaga OKU amat diperlukan.

Langkah 2: Sediakan dan tetapkan rutin harian. Menyediakan rutin harian yang tetap akan memudahkan anak merasa selamat dan kurang stress. Mandi dan makan pagi pada waktu sama setiap hari. Tetapkan masa untuk bermain dan belajar pada masa yang sama setiap hari. Luangkan juga sedikit masa untuk temujanji dengan doktor tetapi pastikan jadual waktu yang tetap seboleh mungkin.

Langkah 3: Beri masa untuk diri sendiri. Mengurus anak lembab bukan saja kadang-kadang mengecewakan malah memenatkan. Akuilah bahawa anda juga memerlukan masa untuk diri sendiri. Dapatkan seseorang yang boleh diharap untuk mengambil tempat anda semasa anda keluar melakukan sesuatu untuk diri sendiri. Gunakan masa itu untuk rehat yang cukup dan ambil juga masa rehat pendek antara kerja rumah, ini akan menyegarkan anda untuk terus kembali mengurus anak.

Langkah 4: Bergaul dan berdamping dengan ibubapa lain. Cari kumpulan sokongan di mana terdapat penjaga anak-anak lembab. Di samping bertukar pengalaman, anda juga mendapat tip dan jawapan bagi memudahkan mengurus anak anda. Anak anda juga boleh merasa selesa dapat bertemu anak-anak lain yang sepertinya.

Langkah 5: Belajar mengawal stress. Dengan mengaplikasikan teknik berkesan sepanjang hari anda, anda dapat mengurangkan tekanan. Cubalah belajar tentang bernafas dalam, aromaterapi, yoga atau meditasi.

Dapatkan bantuan jika boleh. Dapatkan seorang pakar atau penjaga bertauliah sebagai pengganti anda sekali sekala. Kenalpasti dan raikan setiap pencapaian barunya. Ini akan meningkatkan keyakinan diri dan semangat anda dan anak anda.

Dipetik dari: ehow.com

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen yang membina dan berhikmah. Terima kasih didahulukan.