Labels

Saturday, March 15, 2008

Tumble Tots

Sekadar memberi sedikit maklumat mengenai program ini.

Program in telah memberi munafaat kepada berjuta kanak-kanak seluruh dunia. Tumble Tots percaya bahawa setiap anak harus diberikan peluang untuk mengalami keseronokan membesar, cabaran-cabaran membangunkan kemahiran diri dan melahirkan rasa puashati dan keyakinan diri.

Setiap sesinya menggabungkan keceriaan, keseronokan dan cabaran di dalam suasana yang selamat dan prihatin. Sesi-sesi dijalankan oleh pembantu yang berpengalaman. Aktivitinya bukan saja membangunkan daya seimbang, koordinasi dan memanjat, tetapi juga kemahiran melihat, mendengar dan berkomunikasi.

Saya dapati program ini sesuai dengan anak saya kerana dia dapat menyesuaikan diri dalam suasana pembelajaran yang menggembirakannya. Walaupun dia agak takut untuk bercampur dengan orang lain yang tidak dikenalinya, lama kelamaan ia menjadi biasa dan tidak takut lagi.

Aktiviti yang paling saya kagumi ialah sesi menyapa kawan-kawan atau "greet everyone". Setiap kali berkumpul, kanak-kanak disuruh duduk dalam satu bulatan. Kemudian setiap kanak-kanak diajak berdiri di hadapan dan memperkenalkan dirinya. Dalam satu sesi, Balqis telah pergi ke depan untuk memperkenalkan dirinya dan cuba berkata sesuatu (walaupun tiada apa yang keluar).

Program ini agak terhad kepada kanak-kanak dibawah 7 tahun, bukan kerana kaedahnya tetapi kerana hanya kanak-kanak dalam golongan itu saja yang diterima masuk. Apabila Balqis meningkat dewasa, saya terpaksa memberhentikan sesi kerana dia sudah terlalu besar di dalam kelasnya. Ini menyebabkan kanak-kanak hairan melihatkan dia.

Kalaulah ada pusat seumpama ini khusus untuk anak-anak istimewa, tentu ramai anak istimewa yang boleh dibangunkan dengan jayanya...


Rujukan: http://www.tumbletots.com.my/index.html

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen yang membina dan berhikmah. Terima kasih didahulukan.