Labels

Sunday, December 7, 2008

Profesionalkah perkhidmatan untuk OKU?

Kali ini saya ingin memperkenalkan "rangkaian kenalan baru" apabila berada di dunia OKU ini. Pada mulanya ia mungkin sedikit sukar, tetapi setelah faham tentang bidang kepakaran mereka, anda akan lebih mudah berinteraksi dengan mereka.

Kebiasaannya seorang OKU memerlukan beberapa perkhidmatan. Adalah penting untuk mendapatkan perkhidmatan yang saling sokong menyokong antara satu sama lain.

Secara amnya, jumlah perkhidmatan profesional untuk OKU di negara ini masih sedikit berbanding dengan negara lain seperti Singapura. Kebelakangan ini kita mula melihat beberapa kolej perubatan diwujudkan. Harap-harapnya, bidang ini akan diceburi lebih ramai lagi kerana ia suatu kerja yang mulia.

Untuk mendapatkan perkhidmatan, kita mungkin juga akan dirujuk oleh doktor atau orang lain yang pernah menggunakan perkhidmatan tersebut. Walaubagaimanapun, untuk anak istimewa, ibubapalah yang membuat keputusan kerana ibubapa lebih tahu apa yang sesuai untuk anak kita. Manakala untuk OKU dewasa, penjaga yang paling rapat perlu membuat keputusan bagi pihak OKU itu.

Saya membahagikan perkhidmatan untuk OKU kepada beberapa jenis berdasarkan di mana mereka boleh ditemui. Senarai ini mungkin sekadar menamakan beberapa jenis kepakaran, tetapi perlu untuk memberi gambaran bagaimana hendak bermula.

1. Perkhidmatan kesihatan/fizikal



Untuk mengenalpasti masalah, kita perlukan pakar-pakar berikut:
a) Pakar kanak-kanak (paediatrician) adalah orang pertama yang kita temui terutama yang melibatkan kesihatan.
b) Pakar psikologi klinikal (clinical psychologist) akan dirujuk, jika didapati OKU itu ada masalah emosi atau fungsi otak.
c) Pakar audio (audiologist), jika terdapat masalah pendengaran.
d) Pakar neurologi (neurologist), jika terdapat masalah berkaitan dengan otak contohnya OKU selalu diserang sawan.
e) Pakar mata (ophtalmologist), jika terdapat masalah penglihatan.

Untuk tujuan pemulihan pula, kita perlukan perkhidmatan berikut:
a) Pakar diet (dietician), jika terdapat masalah pemakanan.
b) Ahli terapi fisio (physiotherapist) jika terdapat masalah fizikal.
c) Ahli terapi carakerja (occupational therapist) untuk masalah pembelajaran.
d) Ahli terapi pertuturan (speech therapist) jika terdapat masalah bertutur dan berkomunikasi.

2. Perkhidmatan pendidikan



a) Guru kelas khas - guru perlu memahami masalah anak dan akan mengatur "rancangan pendidikan individu" (RPI) untuknya.
b) Guru besar - penglibatan dan keprihatinan guru besar sekolah amatlah bermakna kepada guru-guru kelas khas. Ia bagai menyuntik motivasi untuk guru-guru kelas khas melakukan yang terbaik untuk anak muridnya.
c) Ahli terapi pendidikan (educational therapist) - tugasnya lebih banyak tertumpu kepada mencari cara terbaik untuk perkembangan pendidikan anak muridnya. Biasanya dia perlu berkomunikasi dengan pakar psikologi kanak-kanak untuk memahami tahap kefahaman anak murid.

Dalam bidang pendidikan, kita harus juga faham bahawa perkembangan anak-anak ini sudah pasti tidak sama seperti anak-anak yang normal. Jadi matlamat "rancangan pendidikan individu" untuk si anak amatlah penting bagi menggalakkan perkembangan potensi anak itu.

3. Perkhidmatan dari rumah



Selain dari yang di atas, kita juga boleh mendapatkan perkhidmatan perseorangan. Sesi rawatan boleh dilakukan di tempat yang ditetapkan, di rumah pemberi khidmat atau di rumah kita sendiri.

a) Ahli terapi pendidikan - biasanya mereka ini adalah guru yang melakukan 'freelancing'.
b) Ahli terapi pertuturan - cara kerjanya sama seperti yang kita dapati di hospital, mungkin masa kerjanya lebih fleksibel.
c) Ahli terapi fisio
d) Ahli terapi carakerja
e) Ahli terapi muzik - dia menggunakan alat-alat muzik untuk mengembangkan fungsi kognitif otak, pergaulan sosial dan kemahiran motor halus (fine motor).
f) Ahli senilukis - dia menggunakan alat-alat melukis untuk meningkatkan kemahiran motor halus.

Bagi OKU yang tiada masalah fizikal, dia juga perlu melakukan aktiviti luar seperti berenang, bersenam di gim atau pun menunggang kuda.

Selain dari ahli terapi dan pakar-pakar di atas, ibubapa atau penjagalah yang menjadi tonggak utama dalam perkembangan seseorang OKU . Setiap aktiviti di atas juga memerlukan penyertaan ibubapa/penjaga kerana mereka lebih memahami apa yang OKU boleh lakukan. Ibubapa/penjaga juga boleh mereka/cipta aktiviti lain di rumah yang boleh meningkatkan kemahiran OKU. Ada juga ibubapa yang meluangkan masa membantu OKU lain dengan menyertai pertubuhan bukan-kerajaan dan sebagainya. Sekalung terima kasih dan tahniah kepada mereka.

Beberapa faktor yang perlu diambil kira dalam mencari perkhidmatan profesional untuk OKU ialah:

1. kesesuaian

Pakar yang pandai mengambil hati dan menunjukkan sifat penyayangnya. Jika terlalu profesional, pelanggan tidak nampak perikemanusiaan pakar itu. Kadang-kadang OKU juga mengambil masa untuk kita fahami.
Latihan yang diberi biarlah berpadanan dengan kemampuan OKU. Jika OKU itu boleh bercakap, banyakkan bertanya samada OKU boleh lakukan atau tidak. Jika tidak boleh bercakap, pemerhatian amatlah perlu.

2. keselesaan lokasi

Di sini saya berikan beberapa contoh.
a) Saya sedikit cerewet bila memikirkan terpaksa pergi ke tempat yang susah hendak meletak kereta. Anak saya pula tidak boleh menunggu lama untuk sesuatu temujanji.
b) Tempat yang sesak dan tiada penghawa dingin sudah tentu tidak selesa.
c) Tandas yang sesuai juga amat membantu.

3. kos
Pihak persendirian biasanya mengenakan caj lebih mahal. Ada juga yang mengenakan kos pengangkutan kalau dia perlu datang ke rumah kita.
Badan2 kerajaan lebih murah dan berpatutan, tetapi mungkin mengambil masa yang lama untuk mendapatkan temujanji.

Saya harap tip-tip di atas dapat membantu dalam mencari perkhidmatan yang sesuai.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen yang membina dan berhikmah. Terima kasih didahulukan.