Labels

Sunday, December 28, 2008

Terimalah...

Apabila dikurniakan anak yang "tidak sempurna", perkara pertama yang perlu diatasi oleh ibubapa adalah rasa berat untuk menerima ketentuan Tuhan itu. Begitulah juga dengan saya. Saya berada dalam keadaan menafikan ("state of denial") untuk beberapa lama kerana tidak dapat menerima kenyataan bahawa Allah datangkan ujian begini untuk saya.

Di sini saya perturunkan beberapa perkara yang perlu kita renungkan dan ia juga menjadi peringatan untuk saya sendiri.

1. Sudah ditentukan oleh Tuhan

Sebagai seorang yang beragama Islam, amat penting untuk yakin dengan kuasa dan takdir Tuhan. Kurniaan ini adalah ujian yang pastinya mempunyai hikmah tersendiri. Ia satu anugerah, bukannya beban yang menyesakkan dada. Bersyukurlah dengan kurniaanNya walau manis mahupun pahit. Untuk berfikiran positif, carilah sebanyak mungkin kesempurnaan di dalam ketidaksempurnaan yang ada. Pasti kita akan lebih bahagia melihat betapa banyaknya kelebihan yang berlainan dari yang kita harapkan.

Jadi, terimalah ketentuan ini bersama semangat untuk terus maju ke hadapan.

2. Jangan salahkan diri sendiri

Tiada siapa yang bersalah sekiranya terjadi sesuatu di luar jangkaan kita. Jangan merasa bersalah atau menyalahkan diri sendiri. Kurniaan ini adalah satu ketentuan yang sudah tersurat untuk kita lalui. Sudah pasti kita mampu melaluinya kerana Allah turunkan ujian mengikut kemampuan hambaNya. Kita harus redho dengan setiap yang terjadi.

3. Jangan menghukum atau menghina

Kita tidak boleh menilai seseorang kerana keadaan fizikalnya semata-mata. Allah tidak menilai seseorang itu berdasarkan rupa parasnya. Apa yang Allah lihat adalah siapa yang berbuat sebaik-baik amalan kepadaNya. Sebagai makhluk ciptaan Allah, setiap orang dilahirkan dengan kelebihan dan kekurangan yang berbeza-beza. Contohnya, bagi yang cacat penglihatan, hati mereka lebih terang dari orang yang celik. Adakah itu lebih buruk? Sudah tentu tidak kerana terang hati lebih mudah menerima ilmu.

Bagi kita yang merasa sempurna, kita tidak harus berbangga dengan apa yang ada kerana Allah boleh menarik nikmat itu bila-bila masa saja. Seelok-eloknya, lihatlah orang lain yang lebih susah dari kita dan cubalah letakkan diri kita di tempat mereka. Begitu jugalah bila berhadapan dengan anak istimewa, jangan menghukum dia tentang perkara yang dia sendiri tidak faham. Berlaku adillah terhadap dia.

4. Esok masih ada

Setelah kita dapat menerimanya, harapan untuk meningkatkan perkembangan sentiasa ada. Kenalpasti kekuatan dan kelemahan anak itu. Kembangkan kekuatannya. Teruskan usaha bagi meningkatkan pencapaiannya. Kita pasti tertunggu-tunggu bila anak ini akan melalui peringkat "development burst" di mana anak ini menunjukkan peningkatan yang ketara dalam masa yang singkat. Ada masanya saya juga hampir berputus asa, apa yang dapat mengembalikan semangat saya adalah memfokuskan kelebihan-kelebihan yang ada pada anak saya.

5. Anda tidak keseorangan ("you are not alone")

Jangan berasa gundah kerana menyangka hanya anda seorang saja yang ditimpa masalah. Adat dunia, setiap manusia pasti akan diuji untuk meningkatkan keimanannya. Dapatkan bantuan dan sokongan dari ahli keluarga, kawan-kawan dan ibubapa lain yang mempunyai masalah yang hampir sama. Melihat penderitaan anak lain juga banyak membantu membetulkan salah tanggapan tentang hanya kita yang diberi "ketidaksempurnaan". Cubalah luangkan masa untuk melawat hospital (bahagian kanak-kanak) ataupun rumah-rumah amal yang mengendalikan insan OKU, hati pasti tersentuh melihat kepayahan mereka.

6. Ambil peluang berbakti untuk masyarakat

Kita merupakan insan terpilih untuk menabur bakti di bidang ini. Ambillah peluang ini untuk membantu anak-anak istimewa yang lain berbekalkan pengalaman sendiri. Sentiasalah menyokong setiap usaha masyarakat setempat dalam menyediakan kemudahan dan keperluan untuk OKU lain berdikari. Biasanya, ahli masyarakat hanya tahu menghina dan menghindari diri dari insan OKU, sepatutnya kita belajar memahami dan membantu mereka. Tanpa bantuan kita, mereka tidak punya kemampuan untuk memajukan diri.

Demikianlah sedikit sebanyak coretan saya untuk kali ini. Tujuan saya adalah bagi menimbulkan kesedaran dan dapat menerima anak istimewa kita dengan berlapang dada, tanpa rasa bersalah, sedih mahupun menyesal. Akhir sekali, sentiasalah berdoa kepada Tuhan semoga perjalanan membesarkan insan istimewa kita dipermudahkan.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen yang membina dan berhikmah. Terima kasih didahulukan.