Labels

Thursday, April 15, 2010

ADHD: Tambah tumpuan di tempat kerja

Di bawah ini dipaparkan terjemahan dari additudemag.com tentang bagaimana hendak fokus di tempat kerja.

Saya baru perasan kenapa anak saya asyik melompat dan berubah tempat apabila pergi ke speech therapy, mungkin itu caranya dia memberitahu bahawa dia mahu lebih tumpuan.

Enam cara untuk orang dewasa menambah dan mengekalkan fokus di tempat kerja
Oleh Patricia Quinn, M.D.

Adalah persepsi biasa bahawa penghidap ADHD senang kehilangan fokus. Orang dewasa ADHD boleh fokus tetap susah untuk mengekalkan fokus. Ini berlaku terutama aktiviti yang dilakukan itu bukanlah sesuatu yang diminati. Bayangkan ketika mendengar syarahan atau berada dalam mesyuarat yang membosankan.

Sepanjang lebih 30 tahun bekerja dengan penghidap ADD/ADHD, saya dapati ada enam strategi untuk meningkatkan tumpuan dan menambah keupayaan memfokus.

1. Tulis

Jika anda akan ke bilik mesyuarat, syarahan, bengkel atau perhimpuanan yang memerlukan penumpuan, minta salinan agenda atau rangka jadual ceramah itu lebih awal. Bawa bersama anda semasa mesyuarat itu. Gunakan rangka itu untuk mendengar secara aktif dan ambil nota. Tulis apa yang anda dengar supaya anda sentiasa memberi tumpuan kepada penyampai.

2. Dapatkan tempat duduk yang bagus

Tempat duduk amat penting. Anda akan dapati anda mudah menumpukan perhatian jika duduk di depan, menghadap penyampai. Sampai awal ke tempat mesyuarat dan dapatkan tempat yang kurang daripada gangguan, seperti di tepi pintu koridor atau berhampiran dengan kipas yang bising.

Jika majlis itu dijadualkan untuk beberapa jam, tukar tempat duduk anda beberapa kali. Ini akan memberi anda perspektif baru dan membantu untuk fokus. Jika perlu bekerja berseorangan, seperti di makmal atau peperiksaan yang lama, minta izin untuk berehat seketika, mungkin juga berubah tempat duduk. Berdiri dan berjalan membantu anda untuk berasa segar dan fokus semula.

3. Minta diulang kembali

Selepas habis penyampaian, minta pensyarah atau penyampai itu untuk membuat kesimpulan atas apa yang telah diterangkannya. Terangkan apa yang anda faham, dan ini juga masa yang sesuai untuk membantu anda sekiranya tercicir memahami apa yang disampaikan. Disamping itu, jangan lupa menentukan bila tarikh akhir kerjarumah perlu disiapkan.

4. Elakkan kepenatan

Amat susah untuk memberi tumpuan jika anda penat. Di sekolah/kolej, cuba daftar untuk kelas yang bermula seawal pagi atau bila masa fokus anda sangat tinggi. Di tempat kerja pula, anda mungkin tidak berupaya untuk mengawal waktu mesyuarat, tetapi cuba pilih masa yang sesuai dengan anda.

5. Bergerak!

Mula merasa bosan? Selagi tidak mengganggu orang lain, pusing pen, main dengan rambut anda atau apa saja untuk membantu anda menumpukan perhatian. Jika tidak menjadi masalah, anda juga boleh mengulum gam getah, gula-gula atau minum sedikit air. Sekiranya anda risau apa yang boleh dan tidak boleh dilakukan, tanya pada penyampai terlebih dahulu.
Lihat buku bertajuk "Fidger to Focus" oleh Roland Rotz, Ph.D., and Sarah Wright (iUniverse).

6. Berhati-hati memilih pemimpin yang sesuai

Memilih kursus? Cari pensyarah yang teratur, dinamik dan boleh berbincang. Dia juga perlu memberitahu tarikh akhir sesuatu kerjarumah lebih awal dan memberi banyak input kepada pelajarnya.
Di tempat kerja, anda mungkin tidak boleh memilih, tetapi anda boleh meminta kemudahan untuk anda berfungsi lebih berkesan dalam menyiapkan kerja anda. Tuliskan 'deadline' anda di kertas atau papan putih, bekerja di tempat yang sunyi dan jadualkan mesyuarat yang singkat.

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen yang membina dan berhikmah. Terima kasih didahulukan.