Labels

Sunday, January 31, 2010

Rawatan awal boleh ubah masa depan

GLOBAL Developmental Delay (GDD) merujuk kepada masalah kanak-kanak yang yang mempunyai perkembangan akal, minda dan tumbesaran tubuh yang tidak serupa atau setimpal dengan kanak kanak lain yang seusia dengan mereka.

Kanak-kanak berkenaan mungkin mempunyai sifat fizikal seperti budak lain, tetapi memiliki minda dan akal seperti kanak-kanak yang lebih muda.

Misalnya, kanak-kanak terbabit berusia lapan tahun, tetapi minda dan akal mereka seperti anak berumur tiga tahun.

Keadaan ini mungkin disebabkan pelbagai masalah terutama ketika berada dalam kandungan seperti kekurangan darah dan bersalin pramatang, masalah genetik atau chromosomal atau penyakit pada ibu.

Pensyarah Kanan dan Perunding Psikiatri Kanak-Kanak, Remaja dan Dewasa, Universiti Malaya, Dr Subash Pillay, berkata kanak-kanak berkenaan mungkin akan mempunyai masalah pembelajaran, penggunaan duit, kekurangan pengetahuan am dan masalah mengenali perkara yang betul atau salah.

Malah, mereka juga mungkin tidak memahami secara mendalam mengenai tahap kesihatan diri sendiri dan tidak boleh berdikari.

Menurutnya, kebiasaannya mereka memerlukan bantuan dari pelbagai segi terutama terapi kerja dan pertuturan.

Dr Subash berkata, ibu bapa perlu memahami kanak-kanak seperti ini tidak suka melakukan sesuatu di luar bidang kemampuan mereka.

Justeru, ketegasan dalam mendidik mereka penting kerana sekiranya berlembut, kanak-kanak itu akan mengambil mudah mengenai sesuatu perkara.

"Kanak-kanak ini perlu diajar melakukan aktiviti harian dengan sendiri tanpa mengharapkan bantuan orang lain.

"Jangan sesekali berkata 'tak apa, biar mak bantu' kerana ada sesetengah perkara, ibu bapa perlu membiarkan anak rasai sendiri pengalaman untuk melakukannya," katanya.

Di samping itu, kebanyakan ibu bapa takut mendapatkan rawatan pakar psikiatri kerana bimbang pandangan masyarakat.

Ini menyebabkan kebanyakan daripada mereka lebih terarah mendapatkan rawatan secara tradisional, bagaimanapun ia hanya akan melambatkan proses rawatan kanak-kanak berkenaan.

Bagaimanapun menurutnya, penting untuk mendapatkan rawatan pada peringkat awal supaya pakar terbabit boleh mengenali masalah dihadapi serta memberikan rawatan sewajarnya.

Masalah berkenaan tidak mempunyai rawatan tertentu yang mujarab, namun rawatan awal mungkin dapat mengubah masa depan kanak-kanak berkenaan.

Sumber: http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Monday/Hati/20091116100409/Article/index_html

No comments:

Post a Comment

Sila beri komen yang membina dan berhikmah. Terima kasih didahulukan.