Labels

22 Sep 2019 Ahad
Victoria Station
London Gatwick Airport

Setelah check-out dari airbnb, kami ke Victoria Station dan menyimpan beg-beg besar di luggage center.

Yong sudah berjanji dengan Amna untuk makan tengah hari di restoran berdekatan. Amna datang dengan ibu dan adiknya Sana'a. Setelah hampir 2 jam bertukar-tukar cerita, kami mengucapkan selamat tinggal kepada mereka. Emak Amna sangat bertimbangrasa, risaukan kami terlewat ke airport.

Kami ke Victoria Station dan mengambil beg-beg yang disimpan di locker. Kemudian kami mengambil keretapi ekspres ke Gatwick Airport. Hampir setengah jam untuk sampai ke situ.

Jam 6:15 petang, Awen bertolak balik ke Manchester menaiki bas. Sedih juga berpisah dengan Awen, dia banyak bantu sepanjang pengembaraan ini. Dialah penunjuk jalan, menyuap Balqis makan dan menempah makanan dan teksi melalui applikasi online.

Sementara menunggu sehingga check-in jam 10 malam, kami singgah makan di sebuah restoran Lebanon di tingkat atas.

Kami selamat tiba di Doha Airport jam 6:40 pagi. Dengan permintaan untuk Special Assistance, kami dibawa ke Gate B5 untuk menunggu masa boarding. Flight ke KUL jam 8:40 pagi.

Takdirnya...setelah siap untuk boarding, Balqis nak buang air besar pula. Dia nampak tak selesa sangat dan batuk-batuk tak berhenti. Untuk ke tandas, kami terpaksa "unboard" satu keluarga. Bermakna kami terlepas penerbangan 8:40 pagi ini.

Kata kru bertugas, penerbangan seterusnya 7:30 petang. Percuma untuk tangguhkan penerbangan. Kami disuruh berehat di bilik rehat. Balqis tidur saja. Diajak makan pun dia tak mahu. Kami menunggu hingga 4:30 petang.

Berlaku sedikit kekecohan tentang penerbangan yang tertangguh itu. Namun akhirnya berjaya diselesaikan juga tanpa perlu membayar apa-apa. Balqis pun sudah terlalu lemah dan masuk angin. Pengembaraan yang panjang tanpa betul-betul rehat. Tak sabar nak balik ke rumah.

Kami selamat sampai ke KUL jam 8:03 pagi. Alhamdulillah! Satu pengalaman yang akan diingati selamanya.